Helyszín: Leskowsky Hangszergyűjtemény, Kelemen László Kamaraszínház
Időpont: 2021. 12. 29.
Képek: Bakó Mihály (Bakó Studio – Teljes galéria ITT)
Aki járatos Kecskeméten, az tudja, hogy sem a könnyűzenei, sem pedig a tágabb értelemben vett kulturális élet nem mondható különösképpen virágzónak. Persze van színház, múzeumok, néhány éve egyetem, ott a Kodály Intézet, miről is beszélek tehát voltaképpen? Hogy a befásultság, a nemtörődömség, az ízléstelenség, vagy valami egészen más áll-e a dolgok mögött, azt nem tudom, az viszont bizonyos, hogy a meglévő ingereken túl többre egészen egyszerűen nem nagyon van igény, vagy ha van is, a megvalósításhoz szükséges akaraterő semmiképp sincs meg. A fősodraton kívülről érkező művészek lehetőségei éppen ezért meglehetősen korlátozottak, az underground zenei színtér pedig egészen siralmasnak mondható. A helyi könnyűzenei élet meghatározó helyszíne, a TEKA Klub 2018-as bezárásával keletkezett űrt az azóta nyílt Ápoló Klub nem teljesen tölti be, lévén, hogy utóbbi inkább a mainstreamre pozícionálja magát, meghagyva a csekély befogadóképességű Kilele Music Cafét az underground utolsó bástyájának. Éppen ezért tartom nagyon is üdvözülendőnek a Szilágyi Áron által szervezett Global Vibes elnevezésű fesztivált, a hosszú múltra visszatekintő eseménysorozat ugyanis egy igazi gyöngyszem nem csupán kecskeméti vagy magyarországi viszonylatban, de megkockáztatom, hogy világszinten is.
Szilágyi Áron több, mint tíz éve a Leskowsky Hangszergyűjtemény vezetője, emellett pedig egy nemzetközileg elismert dorombjátékos, akinek az e hangszer iránti szeretete a Global Vibesban csúcsosodik ki. A minden évben karácsony és szilveszter között megrendezésre kerülő egynapos fesztivál középpontjában ugyanis nem más áll, mint a doromb, az emberiség egyik legősibb hangszere. A rendezvény két részből áll, délelőtt és délután tudományos konferenciákon, valamint workshopokon lehet részt venni, a téma pedig mindig a doromb. Dorombzene a szibériai sámánok körében, a dorombkészítés hagyományai szerte a világban, a doromb irodalmi vonatkozásai, miegymás. Amilyen sokrétű a doromb hangszerként, éppolyan sokrétű tudományos objektumként is, az eddigi előadások között kétszer ugyanaz a téma ugyanis még nem szerepelt. Legelőször 2017-ben voltam Global Vibeson, akkor a program második fele, azaz az esti koncertek még a TEKÁ-ban voltak, az említett bezárás óta viszont a konferencia és a koncertblokk egyaránt a hajdani városi mozi épületében kialakított Leskowsky Hangszergyűjteményben, illetve az ugyanott található Kelemen László Kamaraszínház koncerttermében várja a nagyérdeműt.
A mostani Global Vibes ingyenes volt, a vírushelyzet miatt viszont külön kellett regisztrálni a délutáni programokra és az esti koncertekre, így mi csak a koncertekre jutottunk be. Az est a vietnámi születésű, de Franciaországban tevékenykedő, 77 évesen elhunyt zenészre, Tran Quang Hai-ra való megemlékezéssel indult, ezt pedig egy 58 dorombjátékos közreműködésével készült közös dal lejátszása követte, mely a 2020-as Global Vibes elmaradása okán született. Ezzel a dallal némiképp sikerült becsempészni a nemzetköziséget, ez alkalommal ugyanis csak magyar fellépők voltak jelen a fennálló helyzet miatt. A Global Vibesnak egyébként szerves része a nemzetköziség, normál esetben ugyanis a világ minden tájáról érkeznek fellépők Franciaországtól kezdve Moldván át egészen Jakutföldig vagy éppen Japánig. Annak ellenére, hogy ez most sajnos nem volt kivitelezhető, a színvonal semennyit sem csökkent, hála a kiváló zenészeknek.
A koncerteket Sevecsek Béla produkciója nyitotta, aki elszállós, meditatív ambient zenével örvendeztette meg a közönséget. Nyelves dob, didgeridoo és doromb loopok olvadtak össze egy terápiás hangfolyammá. Magamtól nem feltétlenül hallgatnék ilyesmit, de ott és akkor nagyon betalált nálam Béla igen erős atmoszférateremtő erővel bíró muzsikája. A következő fellépő a Révülés Dorombtrió volt, akiket részben már ismertem. Juhász István körét már láttam a 2017-es Global Vibeson Fadongók néven regölni, majd pedig a Vatafaka együttesben dorombozni. Akkor mindkét performansz nagy hatással volt rám, előbbi a népi világ felé irányuló szeretetem, utóbbi pedig a koncepció zsenialitása miatt (éppen ezért igen ajánlatos rájuk keresni). A Révülés Dorombtrió zenéjét – egyáltalán nem meglepő módon – kizárólag három doromb alkotja, mégis egészen sokféle hangulat és inger éri az embert a dalok hallgatása közben. A mély hangokról olykor meg sem mondtam volna, hogy dorombból származnak, voltak pillanatok, amikor sokkal inkább hajaztak egy crust punk zenekar ZS-be hangolt basszusgitárjára.
A dorombmuzsika után a már fényfestésben pompázó épület elé igyekeztünk, ahol már egy viszonylag népes tömeg állt a szertűz körül. A tűz mellett a sámán, Fehérholló Öskü állt, akit korábban névről már szintén ismertem. Bevallom, hogy a neopogány mozgalmak tevékenységét szemlélvén mindig elkap valamiféle rossz szájíz. Magam is rettentően sajnálom, hogy a magyarság kereszténnyé válása előtti időkről vajmi keveset tudunk, és persze meg lehet próbálni rekonstruálni azt, ami elveszett, de a gyakorlatba ültetés már kissé más tészta. A szertartás maga viszont egyáltalán nem ébresztette fel ezeket a negatív energiákat bennem, dobszó volt és dalolás, melyet ki-ki kedve szerint dorombbal kísérhetett. Néhány marék gabonaszem tűzbe dobása után Holló elmondta, hogy a céljuk az ősvallás rekonstruálása a dokumentált hagyományokból, mesékből, népdalokból. Erős kétségeim vannak afelől, hogy ez mennyire lehetséges, a szóban forgó szertartás viszont nagyon is hangulatosra sikeredett.
Számomra nagyon szimpatikus része a rendezvénynek a szabad színpad, mely az előtérben, a hangszervásáros stand mellett várta a két koncert között szerepelni vágyókat. Egy rövid föliratkozás után bárki színpadra léphetett a maga pár perces produkciójával, melyekből néhányat mi is meghallgattunk.
A koncertterembe visszatérve a saját zenéjét designer folkként definiáló fővárosi Zajnalt találtuk a színpadon. A kvartett instrumentális muzsikát játszik, melyben ugyan a fafúvósok és a citera játsszák a főszerepet, viszont nem a megszokott irányból. És hogy ez mit jelent? Azt, hogy a népzene hatása elenyésző, a népies jelleg inkább a hangszerelésben ölt testet. Jelen van a funky, latinos dallamok és progresszívrock-elemek, de az új, Sötétkamra című EP Zsuflák démonjában még egy kis punk is beköszön. Igazi ínyenc zene ínyenceknek!
Noha egy ideális esetben a záróakkord a házigazdák triója, a doromb-hegedű-dob hármasára épülő Zoord lett volna, mivel időhöz voltunk kötve, így kénytelenek voltunk a Sajbával zárni az estét, melyet sajnos nem is tudtunk végignézni. Amit láttunk, az viszont nagyon is meggyőző volt. A vírushelyzet okán összeboronálódott zenekar a népzene és az ambient egy igen érdekes fúzióját játssza. Heinczinger Mika öblös hangja önmagában is igen lehengerlő erővel bírt, ehhez társultak a különböző fúvósok, a doromb, a bağlama, a jazzes dob, valamint az elektronikus hangkeltő eszközök és az ír buzuki. A koncert a napforduló környéki időponthoz igazítva stílszerű módon regöléssel indult, melyet az elsősorban népdalihletésű saját dalok követtek. A változatosságra nem lehetett panasz, erről a gazdag hangszerarzenál mellett a dalok sokrétű megkomponáltsága is gondoskodott. Az egyetlen probléma a hangosítással volt, mely egyébként az egész rendezvény alatt kiválóan működött, a Sajbánál viszont kifelé sem, de a zenészek reakcióiból ítélve befelé sem a legmegfelelőbb módon érkezett a hang. Ez a probléma szerencsére még a távozásunk előtt megoldódott, az egyedüli hiányérzet a Zoord koncertjének elmulasztása miatt maradt bennünk, a pótlásra viszont szerencsére lesz lehetőségünk (leghamarabb január 29-én, épp a Sajba társaságában).
Az este során sokszor elgondolkodtam, hogy ténylegesen Kecskeméten vagyok-e, az ilyen nívójú rendezvény ugyanis tényleg párját ritkítja a megyeszékhelyen. Ez egyrészről igencsak szomorú, elvégre Kodály és Katona városáról beszélünk, másrészről pedig emelem kalapomat a szervezőgárda felé, hogy évről évre sikerül hozni a megszokott színvonalat. Reméljük, hogy legközelebb már a nemzetközi mezőny is képviseltetni tudja magát. Még sok-sok Global Vibest!
Írta: mäyrakoira
Facebook elérhetőségek: