Imaginaerum (2012)

Jómagam nem tartozom az elhivatott Nightwish-rajongók közé, de alapvetően kedvelem a csapat zenéjét, a Tarjával készített lemezeket pedig máig meghatározónak tartom általánosságban véve és magamra vonatkoztatva egyaránt. Az utóbbi időben eléggé elhanyagoltam a finnek zenéjét, úgyhogy a nemrég megjelent Human. :II: Nature. című lemez kapcsán nosztalgiázni kezdtem, és a korábbi anyagokat is újrahallgattam. A 2011-es Imaginaerum albumhoz érve tört rám a felismerés, hogy a zenekar neve által fémjelzett az azonos című film nekem valahogyan kimaradt, ezért hamar nekiláttam bepótolni ezt a hiányosságot. Ekkor jött az ötlet, hogy akár le is írhatnám a benyomásaimat az alkotásról, amelyről végül egy szubjektív kritika született, így a továbbiakban fennáll a spoilerveszély!

2.jpg

A film maga 2012-ben, egy évvel a filmzeneként szolgáló album kiadása után jelent meg egy finn-kanadai koprodukció eredményeként. A Nightwish nem csupán a film zenéjéért volt felelős, hiszen a forgatókönyv is nagy részben a fő dalszerző, Tuomas Holopainen munkája.

A cselekmény szerint a demenciával küzdő 75 éves zenész, Thomas Whitman egy agyvérzés miatt kórházba kerül, ahol kómába esve küzd azért, hogy a gyermekkori emlékeiből épült álomvilágnak ne sikerüljön a valós emlékei és a józansága fölötti hatalmat átvennie. A történet ezen része az idős Thomas elméjében játszódik, mígnem a gyerekkortól a különböző életszakaszokon keresztül eljutunk a jelenig. Thomas saját épelméjűségéért folytatott harca közben a magát elhanyagoltnak érző Gem nevű lánya próbál rájönni arra, hogy az apja miért helyezte a zenekarát a családja elé.

Ellenére annak, hogy egy viszonylag rövid, alig másfél órás filmről beszélünk, több érdekes téma is előkerül a filmben. Nagyon tetszett, hogy nem egyetlen dologra van kifeszítve az egész, a különböző gondolatok egyenrangúak, és szervesen összefüggnek. A demencia ellen való küzdelem, a családnak a karrier és a művészet alá rendelése, a gyermekkori traumák későbbi hatásai mind-mind fontos és említésre méltó társadalmi kérdések, a forgatókönyv pedig nagyon jól dolgozza egybe és teszi egymástól függővé ezeket a tényezőket.

Habár Tuomas saját bevallása szerint nem önéletrajzi alkotásnak szánja az Imaginaerumot, számos kapcsolódási pontot találunk a film és a való világ között, melyekből az derül ki, hogy ez mégiscsak valamiféle ars poetica, bármit is állítson Tuomas. Elég, hogyha olyan banális dolgokra gondolunk, mint a karakterek neveinek megegyezése az akkori Nightwish-tagokéval. Azért is hoztam ezt példának, mert ez egy laikus számára egyáltalán nem egyértelmű dolog, és pont ez adja a film egyik legnagyobb hiányosságát. Értem, hogy a film közönségének nagy része a zenekar rajongói vagy legalábbis ismerői közül kerül ki, mégis merőben más filmélményt kap az, aki ténylegesen ismeri a Nightwisht és leginkább Tuomas művészetét, mint az, aki nem. Utóbbi sajátos stílusa ráadásul teljes egészében átszövi a filmet, éppen ezért művészetének ismerői számára minden bizonnyal élvezhetőbb a film, mint egy olyannak, aki a film kapcsán hallja először a Nightwish nevét.

Miközben a filmet néztem, az volt a benyomásom, mintha egy sötét hangulatú karácsonyi Disney-filmet néznék. A történetre ez nem volt igaz, de az atmoszférára mindenképpen. Lehet, hogy ez nem is véletlen, elvégre Tuomas maga is Disney-rajongó, 2014-es szólólemezének témája maga Dagobert bácsi. A hangulat egyébként abszolút magával ragadja az embert, nagyon jól eltalálták a készítők. Kissé sötét, sőt egyesek rémisztő vagy horrorisztikus címkékkel is illették a filmet, ez azonban inkább Tim Burton-i értelemben veendő, mintsem valami sokkal durvábban. Ugyanakkor kicsit azt éreztem, hogy több fontos dolgot is a megfelelő atmoszféra megteremtése alá rendeltek.

1.jpg

Ott vannak például a színészek, akik szinte esélyt sem kaptak arra, hogy megmutassák a bennük rejlő képességeket. A dialógusok rövidek, de legalábbis nem kellően hosszúak, a dramaturgiai körülmények pedig nem teremtenek lehetőséget arra, hogy a színészek a legjobb formájukat hozhassák. A történet nem is a dialógusokban teljesedik ki, hanem inkább azokban az erős szimbólumokban, amelyeket elsősorban a látvány tár elénk. Az álomvilág egyik első helyszínéről, a roskadozó-omladozó hullámvasútpályáról például úgy derül ki, hogy az öreg Tom úgyszintén ramaty állapotban lévő emlékezőképességét hivatott szimbolizálni, hogy konkrétan nem kerül kimondásra. A nézőnek kell rájönnie az alapján, amit lát és hall, és ez nem az egyetlen ilyen jelenet a filmben. Az egyik legfontosabb szimbólumot a hóember karaktere rejti, aki a történet elején hívja el Tomot az ominózus utazásra, és hol kíséri, hol pedig inkább üldözi őt a film során. Ez a motívum ismerős lehet a ’80-as években megjelent A hóember című rajzfilmből, ahol szinte ugyanez történik. Számos más utalás és easter egg is megtalálható a filmben, úgyhogy aki szeret rejtett dolgok után kutakodni, annak egy igazi kincsesbánya lesz a film.

Ami azt illeti, a képi világot illetően sem vagyok teljesen elégedett. A látvány nekem személy szerint nem nagyon tetszett, ennek pedig egészen egyszerű oka van, mely nem más, mint a túltolt CGI-használat. Tény és való, hogy szépen megcsinálták, nem kontár munkáról beszélünk (melyről minden bizonnyal a részben a finn állam által támogatott, összesen 3,7 millió dolláros büdzsé gondoskodott). Azonban a Tom elméjében zajló jelenetek szinte mindegyike CGI-környezetben zajlik, mely nekem kissé művivé tette a filmet, jobban kedvelem a természetes megoldásokat. Nyilvánvaló, hogy nehéz repülő hóembereket castingolni, és vannak pillanatok, amikor szükséges a számítógépes technika alkalmazása, mégis túl töménynek éreztem ezt a mértékű CGI-t. Tudom, hogy sokaknak tetszett a látvány, úgyhogy lehet, hogy kisebbségben leszek ezzel a véleménnyel, de a mérleg nyelve nálam nagyon eltolódott a mesterséges látvány irányába, egyszerűen nincs meg az egyensúly.

A film tempója se az igazi. Az egyik pillanatban egy hóember hátán száguldozunk az égben, a következőben pedig egy végtelenül hosszú és elnyújtott snittet látunk. Az volt az érzésem, mintha nem lennének egymáshoz igazítva a jelenetek. Értelemszerűen van, ahol pörgősebb vágásokra van szükség, van, ahol kevésbé, nekem mégis sokszor az volt a benyomásom, mintha két külön filmet néznék.

3.jpg

A zenei részekről értelemszerűen a Nightwish gondoskodott, és habár Tuomas nem egy Hans Zimmer, mégis nagyon jól sikerült az Imaginaerum album dalait a filmre szabni. Néhányszor nem csak háttérzeneként szolgálnak, hanem a zenekar is előadja őket afféle cameoszerepekben. Tuomas ráadásul a filmbéli zenekar billentyűseként magát Thomas Whitmant alakítja, és több jelenetben is feltűnik ebben a szerepben, azonban mindösszesen egyetlen szó hagyja el a száját az egész játékidő alatt. Ez elsőre nem nagyon tetszett, elvégre a főszereplőről beszélünk, akinek gyermekként és öregemberként is sokkal több szerep jut saját középkorú énjéhez képest. Itt ismét úgy éreztem, hogy nincs meg a kellő egyensúly, azonban jobban belegondolva érhető, hogy miért így osztották el az arányokat. Tuomas személye így is nagyban jelen van a filmben, még több szerepléssel azonban túlságosan is „összetuomasozódna” az Imaginaerum, könnyen öncélúvá válhatna a kész mű.

A Nightwish és az Imaginaerum Tuomas művészetének különböző kifejeződései, éppen ezért se lehet őket nagyon elválasztani egymástól. A film szerethető, ugyanakkor számos hibája van, melyeket nem tudtam figyelmen kívül hagyni, még a befejezés sem tudott kárpótolni ezért. A Nightwisht ismerve inkább megállja a helyét, önálló filmként azonban kissé esetlen, ezért is annyi a pontszám, amennyi. Egyszeri (vagy akár többszöri) megnézésre azonban mindenképpen ajánlom, főleg azoknak, akik a teljes Tuomas-életművet szeretnék megismerni.

Pontozás: 6/10

Írta: mäyrakoira

Bővebben a filmről:

IMDb - port.hu - Rotten Tomatoes

Facebook oldalunk

Mi is a MusicTunnel?

A MusicTunnel egy zenei webzine hazai és külföldi zenészekről, zenekarokról. Egy jó kis úszás a zenei stíluskavalkádok tengerében, kompromisszumoktól, kötöttségektől mentesen, falak és határok nélkül.

Címkék

2020 (18) 2021 (22) 2022 (18) 2023 (9) 2024 (6) 30y (5) acoustic (3) ahriman (3) akusztikus (3) alter (4) alternatív (18) alternative (8) alternative pop (3) alternative rock (10) alternatívrock (7) alternatív rock (7) ambient (6) ambient folk (3) apey (5) április (3) atmospheric black metal (3) atrox trauma (4) autentikus (3) avantgarde (5) aws (3) Az Elmélkedés Színtere (7) Az Események Színtere (12) A beszélgetések színtere (44) a dal (3) A Figyelés Színtere (7) A Hallgatás Színtere (94) a hónap 12 dala (17) bakos attila (3) BÁL (3) balaton (3) black (3) black metal (24) blahalouisiana (4) blues (3) bohemian betyars (3) bordó sárkány (3) boru (3) budapest (6) country (3) csángó (4) cz k sebő (3) dalpremier (3) dark synth (3) deathcore (4) death metal (15) doom (5) doom metal (9) doromb (4) dürerkert (3) dürer kert (3) dvvad (3) edge records (3) ék (3) electronic (16) entrópia architektúra (3) error (3) ethno (3) eurovíziós dalfesztivál (3) experimental (3) fatal (3) fatal error (3) fekete zaj (9) felső tízezer (3) film (6) finnország (4) folk (39) folkmusic (12) folk music (3) főoldal (161) funky (3) Gramofon (91) groove metal (3) grunge (4) hammer (4) hammerworld (6) hardcore (8) heavy metal (6) hip-hop (4) hip hop (3) hódmezővásárhely (3) horváth martina (3) hungarian (8) hungary (9) indie (8) indie rock (4) industrial (4) instrumental (3) interjú (9) interview (5) jazz (4) kátai tamás (10) kies (3) Kino (7) klip (3) knapp oszkár (3) koncert (3) kontraszt (7) lazarvs (3) live (5) Lóca (7) lovecrose (4) lowland fest (3) magyar (14) magyarország (10) makó dávid (3) margaret island (5) math metal (3) megtűrtek (5) melodeath (3) melodic death metal (5) metal (48) metalcore (6) mezolit (4) modern (7) modernmetal (7) modern metal (12) moldva (3) moldvai (4) moldvai csángó (3) music (16) musictunnel (5) musictunnelblog (3) nanana (3) napinépi (6) needless (3) neofolk (5) nép (6) népdal (3) népdalénekes (3) népitititá (5) néptánc (4) népzene (21) nest of plagues (3) nova prospect (3) nuclear blast (4) Otthon (159) pagan (4) paganfolk (3) phrenia (3) platon karataev (6) plazúr (3) Pódium (12) pop (17) popmetal (3) poppunk (5) poprock (5) pop metal (3) pop music (4) pop punk (5) pop rock (5) post (4) post black metal (3) post metal (4) post punk (7) post rock (5) poszt (4) poszt rock (4) power metal (3) progressive (5) progressive metal (5) psychedelic (6) psychedelic rainbow warrior peace force (3) pszichedelikus rock (4) punk (21) punkrock (3) punk rock (5) quiet kid (3) rap (6) rap metal (3) rengeteg (3) road (3) rock (39) rock n roll (5) róka hasa rádió (3) season of mist (4) shell beach (3) sludge (3) sludge metal (3) sokat (3) stoner (4) stoner metal (3) symphonicmetal (3) synth (3) synthpop (3) szalai anna (4) szeged (6) szégyen kazetták (3) szellem (4) szellem zenekar (3) szóltak (3) Társalgó (41) techno (8) the devils trade (4) thrash metal (10) thy catafalque (8) tiansen (3) trap (3) trillion (3) tunnel (5) úrfi (3) useme (4) után (3) vadak (3) varkocs (3) vhk (3) vihar (3) vihar után (3) világzene (10) world (4) worldmusic (6) world music (4) zene (8)
süti beállítások módosítása