Album: Derűlátnivalók
Előadó: Somos Péter
Megjelenés ideje: 2022.12.13.
Kiadó: Szerzői kiadás
Származás: Magyarország
Múlik, de nem halad…
Mindig nagyon érdekes látni egy-egy alkotó satnya szárnypróbálgatásait, ügyetlenkedéseit, mímeléseit, majd saját tartalmának megfogalmazását, öndefiníciójának leverését, az első saját szerzemények megszületését, és az első összefoglalót, ami jellemzően ennek a korszaknak a lezárását jelenti. Ez az összefoglaló az irodalomban az első kötet – legyen az vers vagy próza –, a zenében pedig az első album.
Somos Péter elindulását első kézből tapasztaltam, ám nagyon sokáig nem tudtam mennyire van ez az egész zenélés komolyan véve. Somos elég korán elkezdett már saját dalokat írni, azokat felvette, kiadta, pályakezdő zenész lévén jobb híján YouTube-ra. Születtek a dalok, egyre kiforrottabb lett a szövegvilág és úgy látszott, Somos tényleg komolyan veszi ezt a vágyat. Mert vágy ez, akár író az ember, akár zenész. Vágy ez, mert vágynak kell lennie. Ha nem elég jó minőségű a szén, vagy nem elég sok, nem tudja sokáig fűteni azt a kazánt, amit művészetnek nevezünk. Somos esetében úgy érzem elég sok és elég jó minőségű a fűtőanyag, ez pedig predesztinálja egy jó pálya ívét.
Jóllehet nem csak alkotni, hanem befogadókat is találni kell, s ez nem feltétlenül az alkotón múlik. A közízlés minduntalan változik, s ez ellen nem is lehet és valószínűleg nem is kell tenni. Az viszont szerintem baj, ha az alkotónak olyan tartalma van, ami a közízléstől nagyon elüt, mert nem találja meg a közönségét. Ugyanakkor épp ezért lehet izgalmas, s ez az izgalom underground közeget eredményez. Most választani kell, hogy mi akar az alkotó lenni. Underground vagy mainstream? Ez a legnagyobb kérdés talán egy zenész esetében. Vannak, akik sikerük ellenére megmaradtak undergroundnak (pl. a Pál Utcai Fiúk), de vannak, akik – s ezek többen – akik undergroundból indulva be tudtak törni a mainstream berkekbe (például Hobo Blues Band, Kispál és a Borz, Quimby, 30Y). Ezeknek az előadóknak a hatása szövegszinten is érezhető. Somos Péter egyelőre az undergroundban van, kérdés, merre akar tovább menni. Vagy egyszerűen csak maradni akar.
Első albuma, a Derűlátnivalók, 2022. december 13-án debütált YouTube-csatornáján. A borító Keöves Péter keze munkáját dicséri. Kifejezetten jó kompozíció ez a munka, Somos öndefiníciójával összhangban van. Az album dalai elvonatkoztathatatlanok Szeged városától. Egyetemista, kollégista, kószáló, esetenként inszomniás attitűdű és a sors nehézségeivel számot vető dalok ezek. Somos egy érdekes művészeti hagyományhoz nyúl: a bárdköltészethez. Ez az irodalomtörténeti, zenetörténeti, művészettörténeti fogalom az idők során több jelentéssel is rendelkezett, de talán nem járok el rosszul, ha a bárdot szálgitáros, lírikus költőnek nevezem, aki saját szerzeményeit adja elő, önmaga. Ez a nagymúltú, kelta hagyomány William Shakespeare, Vlagyimir Viszockij, Bródy János, Cseh Tamás művészetére jellemző – jóllehet különböző, kicsit eltérő, de inkább azonos jelentésrétegekkel – s ezen szerzők sorába csatlakozik Somos Péter is. (Cseh Tamásnál meg kell ugyan jegyezni, hogy nem saját szerzeményeit adta elő, hanem Bereményi Géza és Csengey Dénes szövegeit, de a bárd attitűd jól felismerhető.)
Somos zenéje ugyanakkor összecseng például a Simon & Garfunkel duó dalainak hangulatával, jóllehet lírája nagyon más. De talán a 2020-as évek Magyarországa hasonlít kicsit a 60-as évek Amerikájára, és Somos ezt érzékeli. Zenéje dallamos, fülbemászó, de nem unalmas. Izgalmas témái vannak, azokat jól komponálja, adja elő és néhol talán kicsit komikusan üti fel szájharmonikával. És ez nem is esik rosszul, az amúgy erősen melankolikus dalszövegek mellett.
Somos énekhangja jó, ám néha olyan hangokat kénytelen kiénekelni, amelyekre jelenleg még nem képes, így koncerten sokszor hamisan is énekli azokat, vagy minimum bizonytalanul. Somos énekének van még egy jelentős tulajdonsága, mégpedig az, hogy a strófák sorainak végén felkapkodja a szöveget. Ez azért van, mert a szótagszám több, mint amennyit a dal adott helyén a ritmika megenged. Ez olykor zavaró, egy kis szövegkorrekcióval ki lehetett volna küszöbölni.
Somos lírája egyszerű. Egyszerű és szép. Nem lehet erre irodalomtudományos terminusokat hozni, egyszerűen szép. Metaforái rétegeltek, a kontextusok jól beágyazottak, a zenével összhangban vannak, nagyon jól tud hangulatot, atmoszférát teremteni a szövegekkel, s ezen a zene csak emel. Néhol megbújnak képzavarok, de ez természetes egy fiatal költő esetében és nem is annyira zavaróak. A rímeléssel nem sokat foglalkozik, valahol vagy van, vagy nincs. Ez a ziláltság érzetét kelti és ez az érzés ugyancsak jól illeszkedik a szövegek tartalmába és a zenék hangulatába.
A hangulat a legmarkánsabb ezen az albumon. A Z-generációt foglalkoztató világértelmezés és létbe vetettség hangsúlyos a dalszövegben is, a szálgitár egyszerűsége, a zene jól komponáltsága, a szájharmonika különlegessége és minden, ami ezeknek a fúziójából létre jön, egy különleges és élvezetes zenei-irodalmi élményt nyújt a hallgató számára. Kíváncsian várom, hogy mi lesz Somos művészetéből és azt, hogy merre és hogy fog alakulni ez a pálya. Mert érdemes, ennyi már kiderült.
Írta: Csabay-Tóth Bálint
Somos Péter elérhetőségek: