"A Jövőt bízták ránk, de kék szemét kivájtuk" - avagy Bolygónk védelme kortárs dalokban és klipekben

Egy hete, 2021.07.29-én volt az idei Túlfogyasztás Napja. Ez az egyik legkorábbi globális dátum. Elkeserítőbb, hogy a Földünket leginkább szennyező Nyugati országokban még korábbi időpontokat hallhatunk, Magyarország például csak egy kicsivel több, mint 5 hónap alatt élte föl a számára egy évre rendelkezésre álló erőforrásokat.

A túlfogyasztás azért jelentkezik, mert egységnyi idő alatt több energiát, erőforrást stb.-t használunk fel, mint amennyit ugyanazon idő alatt a természet regenerálni tudna. Globális léptékben Világunk társadalmának akkora az Ökológiai lábnyoma, mintha 1,6-1,7 Föld állna redelkezésünkre.

cowsontrash.jpeg

A környezet és a természet egyértelmű védelemre szorul, ám ez egy visszás megközelítés. A Föld, a természet köszöni szépen, megvan, megvolt előttünk is és meglesz utánunk is. A védelem azért szükséges, hogy olyan állapotot tudjunk hosszú távon fenntartani, ami az emberi létezés számára ideális. Tehát szó szerint magunk alatt vágjuk a fát.

Haladjatok tovább és ébresszétek fel további gondolataitokat 15 hazai és külföldi banda 15 dalával, videójával, melyeket az idei Túlfogyasztás Napjának apropóján gyűjtöttünk össze Nektek.

1. Tiansen: Nobody talks

A progresszív modern metalt csapató Tiansen az elmúlt évek nagy meglepetése volt, elég hamar fel is küzdötték magukat a kedvenceink közé. Az pedig külön elismerés, hogy debütáló albumuk első-, arcunkba mászó nótája már komoly és kicsit sem könnyű mondanivalóval bír. A Nobody Talks-ban átvitt módon olyan költői kérdéseket hagynak a levegőben Radó Édenék, mint hogy képesek vagyunk-e körbenézni, felismerjük-e a problémákat s hogy meg tudjuk-e újra teremteni azt, ami minket teremtett? Vagy csak egymásra mutogatunk, lesütjük a szemünket, homokba dugjuk a fejünket és „senki sem kommunikál egymással”, amíg késő nem lesz. (Tiansen FB

2. Disturbed: Another Way To Die

A Disturbed részben stock-felvételekből álló klipje hatalmas hatással bír. Rengeteg rétege van a videónak és a szövegnek is, ám talán a legfontosabb üzenet a „Fejlettnek” és a „Fejlődőnek” nevezett világok, országok drasztikus összehasonlítása, szembeállítása. A klip utópisztikus megközelítésű, holott ez szinte már a jelen. A Nyugati „jólét”, a túlzott luxus, pazarlás és szeméthegyek „Keleten” csapódnak le, ahova a kialakuló zavargások miatt „rendfenntartó” katonákat küldünk. A milícia pedig jól belemossa a szaros bakancsát a maradék ivóvízbe is… Mit akarunk még egyáltalán megmenteni? (Disturbed FB

3. Paddy and the Rats: Make a Change 

A Riot City Outlaws lemezt követően a celtic folktól elfordulva új irányokba tettek látogatásokat Paddyék, ennek pedig a Make a Change képében egy felettébb populáris köntösbe bújtatott nóta lett az eredménye. Az elektronikus dominanciával a hangszerelésben igencsak megosztotta a rajongókat a tétel, amely a környezeti károkkal kapcsolatban a saját képmutatásunkkal szembesít. A végére tulajdonképpen az egész huszonegyedik század megkapja a magáét – azt már tudjuk, mik vagyunk ezek alapján, de megvan-e bennünk az akarat legyőzni magunkat? (Paddy and the Rats FB)

4. Quiet Kid & the Speakers: Black Tangerine

Az enyhén elvont, alternatív indie rockban utazó hazai banda számát és videóját is nehéz lenne néhány sorban leírni… A dal és a klip is tökéletesen kifejezi azt, hogy itt nem csupán a klímaváltozás problémájáról van szó, hanem egy rendkívül összetett fogalomkörről, egymást generáló szintekről, melyeket bár sokan és sokszor említettek már, a legtöbbekhez még mindig nem jutottak el. Ez pedig nem más, mint az, hogy globális környezeti és értékrendi válságban élünk; nincs rend a fejekben, a gazdaság, a politika, a társadalom is szétszabdalt, rosszul működik, a mindezekből kibuggyanó méreg pedig a természetbe kerül. Az egyre inkább amorf geoiddá formálódó-, narancsból feketébe változó mandarin pedig csak rohad- és rohad el. És biztosak lehetünk abban, hogy nem (csak) a Földet szimbolizálja. (Quiet Kid & the Speakers FB

5. Kaukázus: Földről jöttem

Kardos-Horváth János és zenekara számos dalban foglalkozott már a környezet- és természetvédelemmel, valamint a kapcsolódó problémakörökkel, a Greenpeace is rendszeres látogató a nagyobb Kaukázus koncerteken. A Földről jöttem egyszerű zenei aláfestése ellenére rendkívül tartalmas, a szöveget érdemes újra- és újra meghallgatni, elolvasni. Rohanunk, szennyezünk, rohanunk, áttaposunk másokon, rohanunk, ölünk, rohanunk és közben az egészből semmit sem veszünk észre. Rendkívül elkeserítő képekkel festi le Janó a világ működését, mégis felcsillan egy apró remény. Ha más nem, hát felülünk egy űrhajóra egy csajjal, elhagyjuk a tönkretett Földet és alapítunk egy új Világot… (Kaukázus FB

6. Fit For An Autopsy: Black Mammoth

A földgáz- és kőolajkitermelés kérdése napjaink egyik legégetőbb természetvédelmi problémájává vált. A bolygó ezen kincseinek kiaknázása a Föld számos területén sodorja veszélybe természeti értékeinket, ezzel együtt pedig az ott élő, zömében őslakos embereket is. A legismertebb példa talán Szibéria szokott lenni, az amerikai Fit For An Autopsy azonban az Észak- és Dél-Dakota államok területén élő sziú indiánok kálváriájáról mesél Black Mammoth című dalában. A 2017-ben megjelent szám az egy évvel korábban kezdődött tüntetések témájára reflektál, a Dakota Access kőolajvezeték ugyanis az eredeti, Észak-Dakota állam fővárosát is érintő útvonaltól eltérően új tervek alapján a Standing Rock sziú rezervátum területét is érintette volna. Az útvonal megváltoztatását a főváros ivóvízkészletének veszélyeztetésével indokolták, az új útvonal pedig a rezervátum vízforrásainak megmérgezésével fenyegetett. A dakota és lakota törzsek ezért kezdtek tüntetésekbe, melyekre a hatóságok vízágyúkkal, az erélyesebben fellépő tüntetőkkel szemben pedig letartóztatásokkal reagáltak. A dal mondanivalójának súlya tehát adott, a dögnehéz deathcore riffek pedig tökéletesen passzolnak ehhez, de az élmény a klip igen erőteljes képi világával lesz teljes. (Fit For An Autopsy FB)

7. Moby Dick: Tiltakozz!

A hazai thrash metal zászlóvivőjének is tartott soproni Moby Dick az 1994-es Fejfa helyett és az 1996-os Indul a boksz című lemezekkel némileg kísérletezősebbre vette a figurát, az első három album tisztább thrash metaljától távolabb léptek, a kvartett a zenébe más hatásokat is beengedett. A Tiltakozz! című tétel az utóbbi lemezről való, melynek talán legszembetűnőbb jellegzetessége a mélyre hangolt gitárok használata. Akárcsak listánk előző szereplőjénél tehát, a súly itt is megadja a kellő komolyságot a környezetvédős témához. Pusztai Zoltán dalszövege egy atomkatasztrófa képével riogat, melynek bekövetkezése ellen senki nem tesz semmit. (Moby Dick FB)

8. Dé:Nash feat. 6363: Gyár

Amikor 2018 végén Dé:Nash berobbant a hazai nyilvánosságba Turul című dalával, azt gondoltam, hogy egy újabb egyslágeres, poénkodós arc bukkant fel, az azóta eltelt idő azonban keményen rácáfolt erre. A kormány demagóg és sokszor erőszakos kommunikációját zenei koncepcióvá gyúró Dé:Nash nagyon betalált a dalaival, a hazai közönség körében ugyanis egészen nagy igény mutatkozott a jelenleg regnáló hatalmon való élcelődésre modern zenei köntösben. A listánkon szereplő dal a magyar hip-hop-szcéna egyik feltörekvő, tehetséges szereplője, 6363, azaz Gege közreműködésével jött létre, a téma pedig a kormány klímapolitikája, vagyis inkább annak hiánya. Minden probléma megoldásának első lépése magának a problémának a fel- illetve elismerése, a dal pedig tökéletesen rámutat arra, hogy éppen ez az, ami a kormányzati narratívából hiányzik. (Dé:Nash FB 6363 FB)

9. Serj Tankian: Harakiri

A System of a Down énekesének első szólólemeze, az Elect the Dead tini korom egyik jelentős albuma. Sokáig nem is tudtam a többi szólómunkáját meghallgatni, mert nem gondoltam olyan értékesnek, pedig vannak rajtuk gyöngyszemek. Ilyen például a Harakiri is. A cím magáért beszél, a fenti klipek közül a Quiet Kid és a Disturbed videójának metszeteként lehet ezt leírni. A fő üzenet egyszerű: a társadalom nem a környezetet, hanem magát pusztítja el. És meg is érdemli. Még jobban leegyszerűsítve: „Mother Nature vs. Capitalism”. Mindenki eldönti maga, hogy melyiknek kéne kijönnie a háborúból győztesen. (Serj Tankian FB

10. Down for Whatever: Talán

Leggyakrabban talán lejtőként aposztrofáljuk azt a jelképes utat, amelyen haladunk az önpusztításban az egyre közelebbinek tűnő szükségszerű vég felé. Ez még egy viszonylag pozitív szemlélete a folyamatnak, mintha még képesek lehetnénk megfékezni, megfordítani a dolgokat. Ma már azonban kérdéses, hogy valójában urai vagyunk-e még bármennyire is a sorsunknak, egyre jobban szorít bennünket a félelem, hogy immár hiába vagyunk készek sokan – és még mindig kevesen – a változásra, a változtatásra, mindez már csupán csók annak a bizonyos halottnak, akit mi magunk földelünk el. Erről szól a Talán, a tehetetlenség szólamai közepette pedig csak reménykedünk, hogy még szelhetjük a vizet ahelyett, hogy némán sodródnánk tovább. (Down for Whatever FB)

11. Vad Fruttik: Tudom milyen 

A szocialista berendezkedés ”ipar mindenek felett” felfogással létrehozott gyárvárosaiból a mai napig visszamered ránk a felelőtlenség, amelynek következményei olyan generációkat is elérnek, akik már csak szülőktől, nagyszülőktől, vagy a történelemkönyvből tájékozódhatnak az akkori világról. Hogy ez az egész gépezet miként öli párhuzamosan a környezetet és a fenti települések népeinek lelkét, arról a Vad Fruttik várpalotai származású frontembere, Likó Marcell bőven tudna mesélni. És meg is teszi, művészetében jelentős gyakorisággal bukkannak fel ebből az atmoszférából eredeztethető szimbólumok. A témában íródott alighanem legemblematikusabb dala a Tudom milyen – a klip nem mutatja, az elképesztően erős képfestésnek köszönhetően mégis tisztán látjuk magunk előtt az egészet, benne élni valamiben, a szerves részének lenni úgy, hogy legszívesebben minden percben ordítanánk az undortól és a fájdalomtól. (Vad Fruttik FB)

12. Thy Catafalque: Sgùrr Eilde Mòr

A Sgùrr Eilde Mòr Kátai Tamás legfőbb zenei projektjének, a Thy Catafalque-nak a hatodik nagylemezének, azaz a Sgùrr-nek az egyik legdühösebb dala. A Thy Catafalque többi munkájához képest meglehetősen komorra és introvertáltra sikerült lemez leghosszabb daláról beszélünk, a Sgùrr Eilde Mòr ugyanis egy 16 percnyi utazás egy érzelmi hullámvasúton. A dal szerintem Kátai legjobbjai közé tartozik, az elemi düh keltette black metalos darálás és a ködös tájakat idéző dark ambient-be hajló részek ugyanis egy egészen egyedülálló atmoszférát alkotnak a rövid, ámde annál velősebb szöveggel együtt. A lélekfacsaró gitártémák távoli erdőkbe repítenek, ahonnan csak jéghideg patakokba és a szarvasvérrel átitatott avarba alámerülvén tudunk szabadulni a 16 perc letelte után. A különleges szóhasználat azért indokolt, mivel a dalt a Skót-felföldre szarvast lőni igyekvő hobbivadászok természetgyalázása ihlette. A dal nem egy zöldpolitikai állásfoglalás, sem pedig egy figyelemfelhívás a klímaveszélyre. A Sgùrr Eilde Mòr egy érzelmi reakció arra, amikor valaki az élő környezetet rombolja - pusztán passzióból. (Thy Catafalque FB)

13. Péterfy Bori & Love Band: Oroszlán a Hóban

Péterfy Boriék száma felüdülés a sok sötét hangulatú track között. Bár ez sem igazán megnyugtató, ám az egysnittes, aszfaltrajzos videó egyedi, zseniális. Egyszer egy bolond azt mondta, hogy: „Hol van a globális felmelegedés, amikor az USA középső tájaira -30°C-al csapnak le a hetekig tartó hóviharok.” Legalábbis valami hasonlót szólt. A hasító gazdaságoknak valóban nem érdekük a globális felmelegedéssel foglalkozni… Mindazonáltal az Oroszlán a Hóbanban Boriék egyszerre gyönyörű és megrázó szimbólumokkal festik le azt, hogy nem csak a globális felmelegedéstől, hanem az emberiségre veszélyes szélsőségek felerősödésétől is szükséges tartanunk. (Péterfy Bori & Love Band FB

14. Joni Mitchell: Big Yellow Taxi

Ha kéne választani egy nótát az ”örökzöld sláger” kifejezés lehető legteljesebb körű szemléltetésére, Joni Mitchell klasszikusa jó eséllyel pályázna erre a szerepre, elvégre az idő előrehaladtával nemhogy nem veszített érvényéből a tartalom, de a megjelenés óta eltelt fél évszázadban egyre nagyobb súlyúvá nőtt a világ szemében, ahogy lassan ébredezni kezdtünk a fenntarthatósággal kapcsolatban. Bár a tematika és a könnyed hangnem disszonanciája mai fejjel még erősebb is, a Big Yellow Taxi fő szimbólumát a fiatalabb generációknak sem kell bemutatni – ki ne járt volna úgy, hogy egy, a szívének kedves zöld folt helyén egyszer csak egy parkolót talált?  (Joni Mitchell FB)

*Azon kedves olvasóinknak, akik esetleg megütköznek az 1970-es dal jelenlétén az általunk "kortárs"-ként jelölt listán, nos nekik tökéletesen igazuk van, történt ugyanis, hogy tommy_dockworker kolléga az összeállítás szerkesztése közben megfeledkezett arról, hogy milyen címet tervezünk adni cikkünknek, utólag pedig nem volt szíve kivenni a művésznőt és remekművét a mezőnyből.*  

15. USEME: Túl kevés a szándék

 Csongor Bálinték videójában a fentebb látható Kaukázus dal űrhajó/rakéta szimbóluma tér vissza. A dalban minden egyértelmű. Elvesztettük gyökereinket, elvesztettük múltunkat, tönkretettük a Világunkat és a Jövőnket is. Hiába van szándék, az nem elég, nehezen adjuk fel életvitelünket és kényelmünket, pedig azt már nem sokáig élvezhetjük. Akárhova megyünk, ha mai gondolatainkat és létezésünket visszük tovább, ugyanabba a hibákba fogunk esni. De talán van még egy kis remény…(USEME FB)

Összeállította: eNVé, mäyräkoira, tommy_dockworker

Kiemelt kép forrása: One Green Planet (https://www.onegreenplanet.org/environment/this-sad-image-reveals-the-extent-of-our-trash-problem/)

Facebook oldalunk

Mi is a MusicTunnel?

A MusicTunnel egy zenei webzine hazai és külföldi zenészekről, zenekarokról. Egy jó kis úszás a zenei stíluskavalkádok tengerében, kompromisszumoktól, kötöttségektől mentesen, falak és határok nélkül.

Címkék

2020 (18) 2021 (22) 2022 (18) 2023 (8) 30y (5) acoustic (3) ahriman (3) akusztikus (3) alter (4) alternatív (18) alternative (8) alternative pop (3) alternative rock (9) alternatívrock (7) alternatív rock (7) ambient (6) ambient folk (3) apey (5) atmospheric black metal (3) atrox trauma (4) autentikus (3) avantgarde (5) aws (3) Az Elmélkedés Színtere (7) Az Események Színtere (11) A beszélgetések színtere (43) a dal (3) A Figyelés Színtere (7) A Hallgatás Színtere (86) a hónap 12 dala (12) bakos attila (3) BÁL (3) balaton (3) black (3) black metal (24) blahalouisiana (4) blues (3) bohemian betyars (3) bordó sárkány (3) boru (3) budapest (6) country (3) csángó (4) cz k sebő (3) dalpremier (3) dark synth (3) deathcore (4) death metal (15) doom (4) doom metal (9) doromb (4) dürerkert (3) dürer kert (3) dvvad (3) edge records (3) ék (3) electronic (16) entrópia architektúra (3) error (3) ethno (3) eurovíziós dalfesztivál (3) experimental (3) fatal (3) fatal error (3) fekete zaj (9) felső tízezer (3) film (6) finnország (4) folk (38) folkmusic (12) folk music (3) főoldal (151) Gramofon (83) groove metal (3) grunge (4) hammer (4) hammerworld (6) hardcore (8) heavy metal (6) hip-hop (3) hip hop (3) hódmezővásárhely (3) horváth martina (3) hungarian (8) hungary (9) indie (8) indie rock (4) industrial (4) instrumental (3) interjú (9) interview (5) jazz (4) kátai tamás (10) kies (3) Kino (7) klip (3) knapp oszkár (3) koncert (3) kontraszt (7) lazarvs (3) live (5) Lóca (7) lovecrose (4) lowland fest (3) magyar (14) magyarország (10) margaret island (4) math metal (3) megtűrtek (4) melodeath (3) melodic death metal (5) metal (48) metalcore (6) mezolit (4) modern (7) modernmetal (7) modern metal (12) moldvai (4) music (16) musictunnel (5) musictunnelblog (3) napinépi (6) needless (3) neofolk (5) nép (6) népdal (3) népdalénekes (3) népitititá (5) néptánc (4) népzene (21) nest of plagues (3) nova prospect (3) nuclear blast (4) Otthon (149) pagan (4) paganfolk (3) phrenia (3) platon karataev (6) Pódium (11) pop (17) popmetal (3) poppunk (5) poprock (5) pop metal (3) pop music (4) pop punk (5) pop rock (5) post (3) post black metal (3) post metal (4) post punk (6) post rock (5) poszt (3) poszt rock (4) power metal (3) progressive (5) progressive metal (5) psychedelic (6) psychedelic rainbow warrior peace force (3) pszichedelikus rock (4) punk (20) punkrock (3) punk rock (5) quiet kid (3) rap (6) rap metal (3) rengeteg (3) road (3) rock (39) rock n roll (5) róka hasa rádió (3) season of mist (3) shell beach (3) sludge (3) sludge metal (3) sokat (3) stoner (4) stoner metal (3) symphonicmetal (3) synth (3) synthpop (3) szalai anna (4) szeged (6) szégyen kazetták (3) szellem (4) szellem zenekar (3) szóltak (3) Társalgó (40) techno (8) the devils trade (3) thrash metal (10) thy catafalque (8) tiansen (3) trap (3) trillion (3) tunnel (5) úrfi (3) useme (4) vadak (3) varkocs (3) vhk (3) világzene (9) world (4) worldmusic (5) world music (4) zene (8)
süti beállítások módosítása