Doromb minden mennyiségben, avagy télbúcsúztató Kecskeméten

Helyszín: Leskowsky Hangszergyűjtemény, Kelemen László Kamaraszínház

Időpont: 2021. 12. 29.

Képek: Bakó Mihály (Bakó Studio – Teljes galéria ITT)

zoord.jpg

Aki járatos Kecskeméten, az tudja, hogy sem a könnyűzenei, sem pedig a tágabb értelemben vett kulturális élet nem mondható különösképpen virágzónak. Persze van színház, múzeumok, néhány éve egyetem, ott a Kodály Intézet, miről is beszélek tehát voltaképpen? Hogy a befásultság, a nemtörődömség, az ízléstelenség, vagy valami egészen más áll-e a dolgok mögött, azt nem tudom, az viszont bizonyos, hogy a meglévő ingereken túl többre egészen egyszerűen nem nagyon van igény, vagy ha van is, a megvalósításhoz szükséges akaraterő semmiképp sincs meg. A fősodraton kívülről érkező művészek lehetőségei éppen ezért meglehetősen korlátozottak, az underground zenei színtér pedig egészen siralmasnak mondható. A helyi könnyűzenei élet meghatározó helyszíne, a TEKA Klub 2018-as bezárásával keletkezett űrt az azóta nyílt Ápoló Klub nem teljesen tölti be, lévén, hogy utóbbi inkább a mainstreamre pozícionálja magát, meghagyva a csekély befogadóképességű Kilele Music Cafét az underground utolsó bástyájának. Éppen ezért tartom nagyon is üdvözülendőnek a Szilágyi Áron által szervezett Global Vibes elnevezésű fesztivált, a hosszú múltra visszatekintő eseménysorozat ugyanis egy igazi gyöngyszem nem csupán kecskeméti vagy magyarországi viszonylatban, de megkockáztatom, hogy világszinten is.

Szilágyi Áron több, mint tíz éve a Leskowsky Hangszergyűjtemény vezetője, emellett pedig egy nemzetközileg elismert dorombjátékos, akinek az e hangszer iránti szeretete a Global Vibesban csúcsosodik ki. A minden évben karácsony és szilveszter között megrendezésre kerülő egynapos fesztivál középpontjában ugyanis nem más áll, mint a doromb, az emberiség egyik legősibb hangszere. A rendezvény két részből áll, délelőtt és délután tudományos konferenciákon, valamint workshopokon lehet részt venni, a téma pedig mindig a doromb. Dorombzene a szibériai sámánok körében, a dorombkészítés hagyományai szerte a világban, a doromb irodalmi vonatkozásai, miegymás. Amilyen sokrétű a doromb hangszerként, éppolyan sokrétű tudományos objektumként is, az eddigi előadások között kétszer ugyanaz a téma ugyanis még nem szerepelt. Legelőször 2017-ben voltam Global Vibeson, akkor a program második fele, azaz az esti koncertek még a TEKÁ-ban voltak, az említett bezárás óta viszont a konferencia és a koncertblokk egyaránt a hajdani városi mozi épületében kialakított Leskowsky Hangszergyűjteményben, illetve az ugyanott található Kelemen László Kamaraszínház koncerttermében várja a nagyérdeműt.

globalvibes.jpg

A mostani Global Vibes ingyenes volt, a vírushelyzet miatt viszont külön kellett regisztrálni a délutáni programokra és az esti koncertekre, így mi csak a koncertekre jutottunk be. Az est a vietnámi születésű, de Franciaországban tevékenykedő, 77 évesen elhunyt zenészre, Tran Quang Hai-ra való megemlékezéssel indult, ezt pedig egy 58 dorombjátékos közreműködésével készült közös dal lejátszása követte, mely a 2020-as Global Vibes elmaradása okán született. Ezzel a dallal némiképp sikerült becsempészni a nemzetköziséget, ez alkalommal ugyanis csak magyar fellépők voltak jelen a fennálló helyzet miatt. A Global Vibesnak egyébként szerves része a nemzetköziség, normál esetben ugyanis a világ minden tájáról érkeznek fellépők Franciaországtól kezdve Moldván át egészen Jakutföldig vagy éppen Japánig. Annak ellenére, hogy ez most sajnos nem volt kivitelezhető, a színvonal semennyit sem csökkent, hála a kiváló zenészeknek.

A koncerteket Sevecsek Béla produkciója nyitotta, aki elszállós, meditatív ambient zenével örvendeztette meg a közönséget. Nyelves dob, didgeridoo és doromb loopok olvadtak össze egy terápiás hangfolyammá. Magamtól nem feltétlenül hallgatnék ilyesmit, de ott és akkor nagyon betalált nálam Béla igen erős atmoszférateremtő erővel bíró muzsikája. A következő fellépő a Révülés Dorombtrió volt, akiket részben már ismertem. Juhász István körét már láttam a 2017-es Global Vibeson Fadongók néven regölni, majd pedig a Vatafaka együttesben dorombozni. Akkor mindkét performansz nagy hatással volt rám, előbbi a népi világ felé irányuló szeretetem, utóbbi pedig a koncepció zsenialitása miatt (éppen ezért igen ajánlatos rájuk keresni). A Révülés Dorombtrió zenéjét – egyáltalán nem meglepő módon – kizárólag három doromb alkotja, mégis egészen sokféle hangulat és inger éri az embert a dalok hallgatása közben. A mély hangokról olykor meg sem mondtam volna, hogy dorombból származnak, voltak pillanatok, amikor sokkal inkább hajaztak egy crust punk zenekar ZS-be hangolt basszusgitárjára.

revules.jpg

A dorombmuzsika után a már fényfestésben pompázó épület elé igyekeztünk, ahol már egy viszonylag népes tömeg állt a szertűz körül. A tűz mellett a sámán, Fehérholló Öskü állt, akit korábban névről már szintén ismertem. Bevallom, hogy a neopogány mozgalmak tevékenységét szemlélvén mindig elkap valamiféle rossz szájíz. Magam is rettentően sajnálom, hogy a magyarság kereszténnyé válása előtti időkről vajmi keveset tudunk, és persze meg lehet próbálni rekonstruálni azt, ami elveszett, de a gyakorlatba ültetés már kissé más tészta. A szertartás maga viszont egyáltalán nem ébresztette fel ezeket a negatív energiákat bennem, dobszó volt és dalolás, melyet ki-ki kedve szerint dorombbal kísérhetett. Néhány marék gabonaszem tűzbe dobása után Holló elmondta, hogy a céljuk az ősvallás rekonstruálása a dokumentált hagyományokból, mesékből, népdalokból. Erős kétségeim vannak afelől, hogy ez mennyire lehetséges, a szóban forgó szertartás viszont nagyon is hangulatosra sikeredett.

feherhollo.jpg

Számomra nagyon szimpatikus része a rendezvénynek a szabad színpad, mely az előtérben, a hangszervásáros stand mellett várta a két koncert között szerepelni vágyókat. Egy rövid föliratkozás után bárki színpadra léphetett a maga pár perces produkciójával, melyekből néhányat mi is meghallgattunk.

A koncertterembe visszatérve a saját zenéjét designer folkként definiáló fővárosi Zajnalt találtuk a színpadon. A kvartett instrumentális muzsikát játszik, melyben ugyan a fafúvósok és a citera játsszák a főszerepet, viszont nem a megszokott irányból. És hogy ez mit jelent? Azt, hogy a népzene hatása elenyésző, a népies jelleg inkább a hangszerelésben ölt testet. Jelen van a funky, latinos dallamok és progresszívrock-elemek, de az új, Sötétkamra című EP Zsuflák démonjában még egy kis punk is beköszön. Igazi ínyenc zene ínyenceknek!

zajnal.jpg

Noha egy ideális esetben a záróakkord a házigazdák triója, a doromb-hegedű-dob hármasára épülő Zoord lett volna, mivel időhöz voltunk kötve, így kénytelenek voltunk a Sajbával zárni az estét, melyet sajnos nem is tudtunk végignézni. Amit láttunk, az viszont nagyon is meggyőző volt. A vírushelyzet okán összeboronálódott zenekar a népzene és az ambient egy igen érdekes fúzióját játssza. Heinczinger Mika öblös hangja önmagában is igen lehengerlő erővel bírt, ehhez társultak a különböző fúvósok, a doromb, a bağlama, a jazzes dob, valamint az elektronikus hangkeltő eszközök és az ír buzuki. A koncert a napforduló környéki időponthoz igazítva stílszerű módon regöléssel indult, melyet az elsősorban népdalihletésű saját dalok követtek. A változatosságra nem lehetett panasz, erről a gazdag hangszerarzenál mellett a dalok sokrétű megkomponáltsága is gondoskodott. Az egyetlen probléma a hangosítással volt, mely egyébként az egész rendezvény alatt kiválóan működött, a Sajbánál viszont kifelé sem, de a zenészek reakcióiból ítélve befelé sem a legmegfelelőbb módon érkezett a hang. Ez a probléma szerencsére még a távozásunk előtt megoldódott, az egyedüli hiányérzet a Zoord koncertjének elmulasztása miatt maradt bennünk, a pótlásra viszont szerencsére lesz lehetőségünk (leghamarabb január 29-én, épp a Sajba társaságában).

sajba.jpg

Az este során sokszor elgondolkodtam, hogy ténylegesen Kecskeméten vagyok-e, az ilyen nívójú rendezvény ugyanis tényleg párját ritkítja a megyeszékhelyen. Ez egyrészről igencsak szomorú, elvégre Kodály és Katona városáról beszélünk, másrészről pedig emelem kalapomat a szervezőgárda felé, hogy évről évre sikerül hozni a megszokott színvonalat. Reméljük, hogy legközelebb már a nemzetközi mezőny is képviseltetni tudja magát. Még sok-sok Global Vibest!

Írta: mäyrakoira

Facebook elérhetőségek:

Doromb.com – Leskowsky Hangszergyűjtemény – Szilágyi Áron

Sevecsek Béla – Fehérholló ÖsküZajnal – Sajba

Facebook oldalunk

Mi is a MusicTunnel?

A MusicTunnel egy zenei webzine hazai és külföldi zenészekről, zenekarokról. Egy jó kis úszás a zenei stíluskavalkádok tengerében, kompromisszumoktól, kötöttségektől mentesen, falak és határok nélkül.

Címkék

2020 (18) 2021 (22) 2022 (18) 2023 (8) 30y (5) acoustic (3) ahriman (3) akusztikus (3) alter (4) alternatív (18) alternative (8) alternative pop (3) alternative rock (9) alternatívrock (7) alternatív rock (7) ambient (6) ambient folk (3) apey (5) atmospheric black metal (3) atrox trauma (4) autentikus (3) avantgarde (5) aws (3) Az Elmélkedés Színtere (7) Az Események Színtere (11) A beszélgetések színtere (43) a dal (3) A Figyelés Színtere (7) A Hallgatás Színtere (86) a hónap 12 dala (12) bakos attila (3) BÁL (3) balaton (3) black (3) black metal (24) blahalouisiana (4) blues (3) bohemian betyars (3) bordó sárkány (3) boru (3) budapest (6) country (3) csángó (4) cz k sebő (3) dalpremier (3) dark synth (3) deathcore (4) death metal (15) doom (4) doom metal (9) doromb (4) dürerkert (3) dürer kert (3) dvvad (3) edge records (3) ék (3) electronic (16) entrópia architektúra (3) error (3) ethno (3) eurovíziós dalfesztivál (3) experimental (3) fatal (3) fatal error (3) fekete zaj (9) felső tízezer (3) film (6) finnország (4) folk (38) folkmusic (12) folk music (3) főoldal (151) Gramofon (83) groove metal (3) grunge (4) hammer (4) hammerworld (6) hardcore (8) heavy metal (6) hip-hop (3) hip hop (3) hódmezővásárhely (3) horváth martina (3) hungarian (8) hungary (9) indie (8) indie rock (4) industrial (4) instrumental (3) interjú (9) interview (5) jazz (4) kátai tamás (10) kies (3) Kino (7) klip (3) knapp oszkár (3) koncert (3) kontraszt (7) lazarvs (3) live (5) Lóca (7) lovecrose (4) lowland fest (3) magyar (14) magyarország (10) margaret island (4) math metal (3) megtűrtek (4) melodeath (3) melodic death metal (5) metal (48) metalcore (6) mezolit (4) modern (7) modernmetal (7) modern metal (12) moldvai (4) music (16) musictunnel (5) musictunnelblog (3) napinépi (6) needless (3) neofolk (5) nép (6) népdal (3) népdalénekes (3) népitititá (5) néptánc (4) népzene (21) nest of plagues (3) nova prospect (3) nuclear blast (4) Otthon (149) pagan (4) paganfolk (3) phrenia (3) platon karataev (6) Pódium (11) pop (17) popmetal (3) poppunk (5) poprock (5) pop metal (3) pop music (4) pop punk (5) pop rock (5) post (3) post black metal (3) post metal (4) post punk (6) post rock (5) poszt (3) poszt rock (4) power metal (3) progressive (5) progressive metal (5) psychedelic (6) psychedelic rainbow warrior peace force (3) pszichedelikus rock (4) punk (20) punkrock (3) punk rock (5) quiet kid (3) rap (6) rap metal (3) rengeteg (3) road (3) rock (39) rock n roll (5) róka hasa rádió (3) season of mist (3) shell beach (3) sludge (3) sludge metal (3) sokat (3) stoner (4) stoner metal (3) symphonicmetal (3) synth (3) synthpop (3) szalai anna (4) szeged (6) szégyen kazetták (3) szellem (4) szellem zenekar (3) szóltak (3) Társalgó (40) techno (8) the devils trade (3) thrash metal (10) thy catafalque (8) tiansen (3) trap (3) trillion (3) tunnel (5) úrfi (3) useme (4) vadak (3) varkocs (3) vhk (3) világzene (9) world (4) worldmusic (5) world music (4) zene (8)
süti beállítások módosítása