„Ezér’ a kis bolondságér’ majd’ möghal az embör” – Dorombfesztivál Hódmezővásárhelyen

Helyszín: Hódmezővásárhely, Árpád utcai tájház

Időpont: 2022. 05. 14.

Képek: Cseke Attila (teljes album ITT), Kis-Kovács Adrienn

280513592_4947955975252149_6220933272741998929_n_1.jpg

Nem mindennapi eseménynek adott otthont a hódmezővásárhelyi tájház az elmúlt hét szombatján. Történt ugyanis, hogy Juhász István, a Dél-Alföld dorombpápája félszázadik születésnapja alkalmából összehívta a Kárpát-medence legkiválóbb dorombművészeit, hogy ne csak őt, de ezt az egyedülálló hangszert is megünnepeljék, a jeles alkalom köré pedig egy nyilvános és ingyenes minifesztivált rittyentett. Az anyagi feltételeket a hódmezővásárhelyi Tornyai János Múzeum biztosította a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program nyertes pályázatának köszönhetően.

Mint mondottuk, a helyszín a tájház volt, amely bizonyára nem csak az ilyen alkalmak során, hanem egyébként is a megnyugvás szigeteként szolgál az idilli parasztportájával, mintegy kontrasztként a Kaszap utcai panelházak ölelésében. Az árvízvédelmi fal felől érkezvén egyből a büfébe botlottunk, úgyhogy nem volt mit tenni, sörrel a kezünkben folytattuk utunkat a tájház udvarára, ahol a színpadon már Istók Pável muzsikált. A Klézséről érkezett dorombos autentikus játékát most hallottam először élőben, igaz, hogy csak a produkció végét sikerült elcsípnünk. Noha a koradélutáni programokat is lekéstük, a rendezvény így is kerek egész volt. Mindenekelőtt tettünk néhány kört a kapu előtti részen, ahol néhány kézműves kirakodó, valamint Martin Oberta szlovák hangszerkészítő portékáiban lehetett gyönyörködni. Utóbbi a dorombok mellett furulyákat, illetve fujarákat is hozott magával, melyeket természetesen meg is lehetett vásárolni. Martinon kívül Bács Botond, az ország három fémdorombkészítőjének egyike is jelen volt hangszereivel. Botond dorombjai egységes stílusban készülnek, mégis igen nagy spektrumot fednek le, mi is kipróbáltuk őket, úgyhogy bátran merjük őket ajánlani a doromb iránt érdeklődőknek.

asd.png

A következő produkció, amelyet megtekintettünk, a Révülés Dorombtrió volt, a név mögött pedig a házigazda és két cimborája, azaz Kardos József, valamint Jenei Kornél bújik meg. A trió improvizációkon túl népdalfeldolgozásokat játszik, mégpedig olyan intenzitással, hogy az ember egyhamar nem felejti el azt, amit hallott. Az instrumentális dalok mellett olyanok is elhangzottak, amelyekben a születésnapos énekelt, változatosságban tehát – szokás szerint – nem volt hiány.

Az est egyik legkülönlegesebb produkciója azonban minden bizonnyal a Gyalogfény volt. A trió zenéjében az olyan távol-keleti meditációs hangszerek, mint a hangtálak, gongok, harangok búgásai keveredtek az ütőshangszerek robajával, illetve egy általam beazonosíthatatlan elektronikus zajkeltő eszköz morajlásaival, mindez pedig dorombbal és fafúvósokkal egészült ki. A szférák közti utaztatásra tökéletesen alkalmas hangszerarzenált Páli Tibor kiváló énekhangja színesítette, mely az alapvetően népdalfeldolgozásokkal operáló szeánsz végén, a Mikor megyek hazafelé című dalban csúcsosodott ki.

280699111_4947951645252582_8660805003952559442_n.jpg

A leghosszabb koncertet Nemes Levente adta, aki egy szál gitárral és saját hangjával felvértezve vágott neki az estének. Levente dallamvilágában népdalok és históriás énekek is visszaköszöntek a rockzenei hatások mellett. A szövegek szintén népdalok, illetve magyar versek feldolgozásai voltak, amelyek Levente 12-húros gitárján (melyet néha mintha citerává változtatott volna) úgy szólaltak meg, akár egy szerelmes költemény a bárd lantján. Hatalmas energiák voltak tehát jelen, a hangulatot pedig csak fokozták a lenyugvó nap háttérből visszatükröződő sugarai. Levente számomra mindenképpen az est legnagyobb fölfedezése volt, munkásságának tanulmányozása The Devil’s Trade, Apey, illetve Cseh Tamás rajongóknak mindenképpen ajánlott! A Mikor megyek hazafelé ráadásul Levente előadásában is elhangzott, és talán nem vagyok egyedül azzal, hogy külön öröm volt ugyanazt a dalt két teljesen más előadásban meghallgatni.

Levente után, az est leszálltával Erik Turtev érkezett a színpadra, aki a Varkocs zenekar vezetőjeként azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a mai Szlovákia dorombos hagyományait összegyűjtse és bemutassa.  Zenésztársait ugyan most nem hozta magával, de Martin Oberta hangszerkészítő mester néhány dal erejéig csatlakozott hozzá, úgyhogy magyar és szlovák dorombos nóták egyaránt elhangzottak. Martin ráadásul fujaratudását is prezentálta néhány perc erejéig. A doromb-lábdob-cin triumvirátusára épülő koncert egyébként jóval túlmutatott a népdalfeldolgozásokon, Erik virtuóz játéka ugyanis már-már technóba hajló hangfolyamot eredményezett. Autentikus népzenére tehát ne tessék gondolni, a Varkocs magát egyébként is hooligan-folkként aposztrofálja, melynek igazságtartalmát e koncert után magam is maximálisan tudom igazolni.

280586663_4947949625252784_2556655566607039191_n.jpg

A kecskeméti illetőségű Zoord kétharmada, azaz Szilágyi Áron és Drabant Béla voltak a következő fellépők, akik egy egészen új programmal készültek a jeles eseményre. Az energikus doromb- és hegedűjáték igen lehengerlő erővel bírt, habár aki ismeri kettejük zenei munkásságát, az feltehetően nem is számított másra. A dinamikus muzsika néhány táncos lábat ugyan igazán elbírt volna, ez azonban vagy a hely szűke, vagy pedig a rendezvény családi jellege miatt elmaradt.

Túlzásokba ugyan a Vatafaka alatt sem esett a közönség, de némi mozgás azért beindult a világ az ország legeredetibb formációjának muzsikájára. A Vatafaka zenéjét az együttes neve tömören, de lényegre törően fejezi ki, az ipari fémhulladékok és műanyag hordók szüntelen ütlegelésére rázendítő dorombcsokor ugyanis valóban elég szürreálisnak tűnhet. Az igazság azonban az, hogy kevés ilyen jól működő összeállítás létezik, a legmélyebb törzsi ösztönöket előhívó alternatív zenebona lelke éppen ebben a lehetetlennek tűnő kombinációban rejlik. Az eredmény pedig magáért beszél, aki volt már Vatafakán, az pontosan tudja, hogy miről beszélek.

Az est saját szellemiségéhez méltó módon, egy közös dorombozással zárult, noha bármelyik fellépőt szívesen hallgattuk volna még tovább. Köszönet és tisztelet illeti a szervezőket és a fellépőket egyaránt, hogy egy ilyen nívójú rendezvényt varázsoltak Vásárhelyre, reméljük, hogy lesz még folytatás. Mi ott leszünk!

280526088_4947958268585253_2541194248406998889_n.jpg

Írta: mäyräkoira

Facebook elérhetőségek:

Martin ObertaBács DorombRévülés DorombtrióNemes Levente

Varkocs – Szilágyi Áron

 

Facebook oldalunk

Mi is a MusicTunnel?

A MusicTunnel egy zenei webzine hazai és külföldi zenészekről, zenekarokról. Egy jó kis úszás a zenei stíluskavalkádok tengerében, kompromisszumoktól, kötöttségektől mentesen, falak és határok nélkül.

Címkék

2020 (18) 2021 (22) 2022 (18) 2023 (8) 30y (5) acoustic (3) ahriman (3) akusztikus (3) alter (4) alternatív (18) alternative (8) alternative pop (3) alternative rock (9) alternatívrock (7) alternatív rock (7) ambient (6) ambient folk (3) apey (5) atmospheric black metal (3) atrox trauma (4) autentikus (3) avantgarde (5) aws (3) Az Elmélkedés Színtere (7) Az Események Színtere (11) A beszélgetések színtere (43) a dal (3) A Figyelés Színtere (7) A Hallgatás Színtere (86) a hónap 12 dala (12) bakos attila (3) BÁL (3) balaton (3) black (3) black metal (24) blahalouisiana (4) blues (3) bohemian betyars (3) bordó sárkány (3) boru (3) budapest (6) country (3) csángó (4) cz k sebő (3) dalpremier (3) dark synth (3) deathcore (4) death metal (15) doom (4) doom metal (9) doromb (4) dürerkert (3) dürer kert (3) dvvad (3) edge records (3) ék (3) electronic (16) entrópia architektúra (3) error (3) ethno (3) eurovíziós dalfesztivál (3) experimental (3) fatal (3) fatal error (3) fekete zaj (9) felső tízezer (3) film (6) finnország (4) folk (38) folkmusic (12) folk music (3) főoldal (151) Gramofon (83) groove metal (3) grunge (4) hammer (4) hammerworld (6) hardcore (8) heavy metal (6) hip-hop (3) hip hop (3) hódmezővásárhely (3) horváth martina (3) hungarian (8) hungary (9) indie (8) indie rock (4) industrial (4) instrumental (3) interjú (9) interview (5) jazz (4) kátai tamás (10) kies (3) Kino (7) klip (3) knapp oszkár (3) koncert (3) kontraszt (7) lazarvs (3) live (5) Lóca (7) lovecrose (4) lowland fest (3) magyar (14) magyarország (10) margaret island (4) math metal (3) megtűrtek (4) melodeath (3) melodic death metal (5) metal (48) metalcore (6) mezolit (4) modern (7) modernmetal (7) modern metal (12) moldvai (4) music (16) musictunnel (5) musictunnelblog (3) napinépi (6) needless (3) neofolk (5) nép (6) népdal (3) népdalénekes (3) népitititá (5) néptánc (4) népzene (21) nest of plagues (3) nova prospect (3) nuclear blast (4) Otthon (149) pagan (4) paganfolk (3) phrenia (3) platon karataev (6) Pódium (11) pop (17) popmetal (3) poppunk (5) poprock (5) pop metal (3) pop music (4) pop punk (5) pop rock (5) post (3) post black metal (3) post metal (4) post punk (6) post rock (5) poszt (3) poszt rock (4) power metal (3) progressive (5) progressive metal (5) psychedelic (6) psychedelic rainbow warrior peace force (3) pszichedelikus rock (4) punk (20) punkrock (3) punk rock (5) quiet kid (3) rap (6) rap metal (3) rengeteg (3) road (3) rock (39) rock n roll (5) róka hasa rádió (3) season of mist (3) shell beach (3) sludge (3) sludge metal (3) sokat (3) stoner (4) stoner metal (3) symphonicmetal (3) synth (3) synthpop (3) szalai anna (4) szeged (6) szégyen kazetták (3) szellem (4) szellem zenekar (3) szóltak (3) Társalgó (40) techno (8) the devils trade (3) thrash metal (10) thy catafalque (8) tiansen (3) trap (3) trillion (3) tunnel (5) úrfi (3) useme (4) vadak (3) varkocs (3) vhk (3) világzene (9) world (4) worldmusic (5) world music (4) zene (8)
süti beállítások módosítása