Amik 2022-ben sokat szóltak II.

Itt a karácsony és már ezerrel jönnek az év végi listák. Ebből mi sem akarunk kimaradni, de nem mi lennénk azok, ha nem csavarnánk egyet ezen a dolgon. Három összeállítással érkezünk, amikben szerkesztőink olyan albumokat mutatnak be Nektek, melyek bizonyos szempontból kiemelkedők voltak idén, ám külön cikk eddig mégsem született róluk a blogunkra. A sorrendiség nem számít, térbeli, műfaji határok, felesleges, mesterséges stílus-korlátok pedig továbbra sem léteznek nálunk.

Az első összeállítás után következzék a második felvonás.

[A HARMADIK RÉSZT IDE KATTINTVA OLVASHATJÁROK.]

2022_matyi.jpg

Varkocs – Rye Island

Korábban már hírt adtunk a somorjai Varkocsról, akik felvidéki dorombos népdalokat adnak elő, ám a legkevésbé sem autentikus formában. A doromb itt elősorban egy brutális ritmushangszer, a tempó és a hangulat pedig punkzenekarokat megszégyenítő módon lázadó jellegű. A Rye Island (azaz Csallóköz) nyolc dalának fele már korábban megjelent single-ként, így ismeretlen ismerősként köszönthettük az első lemezt április végén. A szlovák, magyar és ruszin nyelvű dalok között akadnak hangszerelésileg szegényebb, szerintem gyengébben sikerült nóták is, ezek sokszor inkább afféle pajzán mondókákként lehetnének aposztrofálhatóak. A Rye Island ütőere számomra egyértelműen az Onnan felől, az Ide jarček, az A ja drymbu, illetve a Poďme fšeci négyese, a dallamok sokszínűsége és a hangszerek változatossága eltérő formában ugyan, de ezekben a dalokban teljesedik ki leginkább.

Kedvenc dal: A Poďme fšeci kavalszólója mindent visz.

(Varkocs FB)

Türböwitch – Fullmoon Liquorthropy

Öt(!) évvel az első nagylemez, és közel három évvel a legutóbbi EP megjelenése után végre megérkezett az új gyermek, a Fullmoon Liquorthropy. A kilenc tétel mindegyikét áthatja a nyolcvanas évek metaljának a szelleme, mindez persze egy jó nagy adag punkos attitűddel megfűszerezve, ahogyan ezt a beleszarósan ronda borító is sejteti. Igazából fölösleges itt bármiféle páthoszos szentbeszéd, elvégre a lemez sem akar semmiféle magasztosat mondani a világról. Speed és thrash metal, egy csipet punk, oldschool hangzás, mi kell még az egyszeri parasztnak?

Kedvenc dal: Infernal Beer Demons

(Türböwitch FB)

Darkthrone – Astral Fortress

Nocturno Culto és Fenriz ismét jelentkezett, mégpedig az utóbbi néhány lemez vonalát követve, tehát maradva a klasszikusabb vonalon. Azaz: heavy metal, doom metal és egy csipetnyi black. A legelső dolog, amit nem szabad figyelmen kívül hagyni, az a nagyon bitang hangzás. Nem újdonság ez, az Astral Fortresst megelőző néhány lemez már ugyanezzel operált. Tiszta, de nem agyonpolírozott, valósággal élő, lüktető módon szól a lemez, hasonló soundot az utóbbi időben eddig csak a Power Trip-lemezeken tapasztaltam. Az Astral Fortress hét tételt tartalmaz, melyből egy, a Kolbotn, West Of The Vast Forests inkább csak afféle átvezető – annak viszont igen kiváló. Kimondott problémám nincsen a lemezzel, átjön a hangulat, a riffek súlya is, viszont ezeket egyáltalán nem nevezném kiemelkedőnek. Vannak azért jó pillanatok, az Eon 2 bevezető riffje vagy a The Sea Beneath The Seas Of The Sea kimondottan tetszettek, a katartikus élményeket – melyeket a régebbi lemezeken (értsd: Arctic Thunder előtti idők) rendre megtapasztaltam – viszont hiányoltam.

Kedvenc dal: The Sea Beneath The Seas Of The Sea

(Darkthrone FB)

Pirkan – Holy Amnesia

A Pirkanhoz hasonló zenekar aligha van idehaza. A magyar és mongol tagokból álló formáció alapvetően népi ihletésű zenét játszik autentikus hangszerekkel, melyet egy kis elektronikával egészít ki. Ez az állítás azonban a Holy Amnesia kapcsán már nem teljesen állja meg a helyét. Az új lemez annyira telítve van az elektronikus zene felől érkező elemekkel, ami számomra már túl sok. A Pirkan korábbi anyagai nagyon tetszettek, a Holy Amnesiában viszont a pszichedelika és a különböző hangokkal való kísérletezés egészen egyszerűen elviszi a fókuszt a népzenei kincstől. A címadó dal egy főhajtás a Coil felé, melynek hatása nagyon is érezhető az egész lemezen. Szeretem a különleges zenéket, számomra viszont a Holy Amnesia kissé mellément. Ennek ellenére az idei esztendő egyik legkülönlegesebb kiadványáról beszélünk, az biztos. Aki vevő az experimentális dolgokra, az mindenképpen adjon neki egy esélyt. 

(Pirkan FB)

Stoneblood - Shrines of Morbid Indignity

Noha nem vagyok nagy ismerője a Dissectionnek, a Stoneblood debütáló albumát leginkább Nödtveidt hajdani zenekarához tudnám hasonlítani. De persze az is lehet, hogy csak a műfaji rokonság miatt teszek így, ezzel a fajta tiszta hangzásvilágú dallamos black metallal ugyanis igen ritkán találkozom. Ugyan most mindenki meg van lepődve azon, hogy a Junkies tagjai black metalt kezdtek el játszani, az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy a Shrines of Morbid Indignity leginkább Gravel Shores alkotása, aki elsősorban black metal zenész. Ez pedig nagyon érződik az albumon, ugyanis nem egy fércmunkáról beszélünk. A lemez összes dala nagyon szilárd struktúrával bír, mindennek megvan a maga helye. Gravel Shores károgása mellett Szekeres Andris tiszta éneke is nagyon sokat hozzátesz a végeredményhez. Az album maga zeneileg is egészen tetszetős, azt a bizonyos titkos összetevőt viszont nem tudom nem hiányolni. Igen nehéz manapság bármi egyedit előállítani a black metal közegen belül, vannak viszont zenekarok, mint például a Dauþuz, a Misþyrming, az Imperial Triumphant vagy a Mgła akiknek sikerül ráérezniük valami pluszra, melyet a zenéjükön keresztül hiánytalanul képesek közvetíteni. A Stoneblood kapcsán ezt sajnos nem érzem, az átlagos black metal debütlemeznél viszont jóval több benne a fantázia.

(Stoneblood FB)

Kedvenc dal: Second Moon

Owls Woods Graves – Secret Spies of the Horned Patrician

A lengyel színtérben eddig még sosem csalódtam, és minden jel arra mutat, hogy polák testvéreink nem is tudnak hibázni. A punkot a black metalos riffeléssel tökéletesen elegyítő Owls Woods Graves idén januárban megjelent új nagylemeze is erről tanúskodik. A mindösszesen alig több, mint fél órás lemezen rengeteg kiváló pillanat található, és meg merem kockáztatni, hogy a tukatukás dobtémákat eleddig senki másnak nem sikerült ilyen tökéletesen összeházasítania a fagyos fekete riffek dallamaival. A lemez atmoszférája éppen ezért egyszerre nagyon könnyed, sörlóbálós-headbangelős, ugyanakkor viszont megvannak benne a black metal felől érkező jéghideg, libabőrös pillanatok is. A dalok tempója is meglehetősen változatos, az Idzie Diabeł középső része már-már doom metalosan lassú, az album más dalai viszont szinte lerepítik az ember fejét.

(Owls Woods Graves FB)

Kedvenc dal: Obscure Monastery

post-dukes – Котырес (Kotiresz)

Ha a középiskolai nyelvtanórákról nem is, a 2012-es Eurovíziós Dalfesztivál második helyezettje, a Buranovszkije Babuski kapcsán talán ismerősek lehetnek a nyelvrokon udmurtok, akik a Volga-Káma vidékén élnek. Az izsevszki post-dukes-ot az udmurt Дevának is aposztrofálhatnánk, ugyanis egyik kedvenc magyar előadónkhoz hasonlóan ők is a népzenét vegyítik az elektronikus muzsikával, mégpedig igen színvonalas módon. Ezt leginkább az első, Удмурт рейв (Udmurt rave) című nagylemezük példázza, a Котырес viszont több szempontból is más kiadvány. Voltaképpen egy single-ről beszélünk, mely egy autentikus déli udmurt népdallal indít, majd ugyanazon dallam elektronikus átdolgozásával zárul. Ha filozofálgatni akarnánk, még a hagyományos, vidéki udmurt lét és a jelenkori modern világ kihívásait is belemagyarázhatnánk. Bőven voltak idén izgalmasabb lemezek, mivel azonban a post-dukes ténylegesen egy unikum, úgy éreztem, itt a helyük a listán.

(post-dukes VK)

IC3PEAK – Kiss of Death

Az alapvetően elszállós, kísérletezős elektronikus zenét művelő orosz duó zenéjében 2017-ben jött a fordulat, ekkortól kezdték el Nastya gyönyörű hangját nem csak hangszerként használni, a zene szövegközpontúbbá vált, ráadásul az angolról anyanyelvükre váltottak. A mainstreamtől és a populáristól még mindig nagyon messze lévő, ám talán a korábbiaknál szélesebb közeget befogadni képes zenéjük innentől kezdett egyre inkább megfelelni az aktuális zenei trendeknek. A Сладкая Жизнь (Szladkaja Zsizny) című lemeztől a 2020-as До Свидания (Da Szvidanyija) lemezig egyre inkább háttérbe kerültek a népire hajazó énekdallamok és a lebegtetős elektronikus zenei részek. Az IC3PEAK észrevétlenül kezdett egy trapduóvá változni, ez pedig az idei, Kiss of Death című korongon tetőzik. A Сладкая Жизнь atmoszférája már csak nyomokban van jelen – legnagyobb bánatomra. Fícsöringek viszont vannak dögivel, mindenféle menő nyugati hip-hop- és trap-előadóval, erre az albumra éppen Oli Skyes, Grimes és Kim Dracula jutott, egyre vékonyabbá téve a falat az IC3PEAK és az úgynevezett „trap metal” között.

Kedvenc dal: Мне хотелось умереть, а теперь не хочется (nem volt nehéz választani).

(IC3PEAK FB)

Brutalismus 3000 – Eros Massacre

Néhány éve nagyon nem gondoltam volna, hogy ehhez hasonló muzsikákat élvezni fogok tudni, és lám… Hogy a berlini (de eredendően pozsonyi?) illetőségű Brutalismus 3000 zenéje hard technónak, hardstyle-nak vagy valami más egyébnek számít-e, azt nem tudom. Azt azonban igen, hogy az agresszív beatek, valamint a női ének és a különleges dallamok egyedi atmoszférája volt az, ami miatt azonnal a kedvenc elektronikus zenei előadóim közé avanzsált a duó. Az Eros Massacre egy idén tavasszal megjelent kislemez, melynek hangulatvilágát leginkább a White Ring és a Russian Village Boys zenéjének szerelemgyermekeként tudnám leírni. A már említett beatek és a (közép)gyors, kellemesen táncolható tempó miatt valahol még a punkkal is tudnám rokonítani, az ugyanis a sejtésem, hogy a két műfajt részben hasonló okokból kedvelem, noha nem mintha ez végsősoron számítana.

Kedvenc dal: Bitch Boss, habár a Romantika is versenyben van.

(Brutalismus 3000 FB)

Kátai Tamás – Jupiter 92

A kilencvenes évek elején készült Kátai-dalok idén láttak napvilágot – stílusosan kazettán. Dacára annak, hogy mind a 17 dal egy Commodore Amigán készült, és ezáltal hangszerelésileg nem túl változatosak, hangulatban meglepően széles spektrumot fednek le. A pörgősebb, akár agresszívnak mondható tételek mellett már-már epikus szerzemények is vannak az albumon. Nem Kátai legmagasabb szintű zenei teljesítményéről van szó, de nem is ez volt a kiadással a cél. A Jupiter 92 inkább egy visszatekintés a múltba, hogy lássuk, honnan is fakadt mindaz, amit ma Gireként, Neolunarként és Thy Catafalque-ként ismerünk. A kreativitás pedig nagyon is tapintható ezen  kiadványon is.

Kedvenc dal: Return of the Vakond

(Kátai Tamás FB)

Írta, összeállította: mäyräkoira

'Amik 2022-ben sokat szóltak - EPIC PLAYLIST'

a három cikkben említett kedvenc dalainkból! Itt végig is hallgathatjátok:

 

Facebook oldalunk

Mi is a MusicTunnel?

A MusicTunnel egy zenei webzine hazai és külföldi zenészekről, zenekarokról. Egy jó kis úszás a zenei stíluskavalkádok tengerében, kompromisszumoktól, kötöttségektől mentesen, falak és határok nélkül.

Címkék

2020 (18) 2021 (22) 2022 (18) 2023 (9) 2024 (6) 30y (5) acoustic (3) ahriman (3) akusztikus (3) alter (4) alternatív (18) alternative (8) alternative pop (3) alternative rock (10) alternatívrock (7) alternatív rock (7) ambient (6) ambient folk (3) apey (5) április (3) atmospheric black metal (3) atrox trauma (4) autentikus (3) avantgarde (5) aws (3) Az Elmélkedés Színtere (7) Az Események Színtere (12) A beszélgetések színtere (44) a dal (3) A Figyelés Színtere (7) A Hallgatás Színtere (94) a hónap 12 dala (17) bakos attila (3) BÁL (3) balaton (3) black (3) black metal (24) blahalouisiana (4) blues (3) bohemian betyars (3) bordó sárkány (3) boru (3) budapest (6) country (3) csángó (4) cz k sebő (3) dalpremier (3) dark synth (3) deathcore (4) death metal (15) doom (5) doom metal (9) doromb (4) dürerkert (3) dürer kert (3) dvvad (3) edge records (3) ék (3) electronic (16) entrópia architektúra (3) error (3) ethno (3) eurovíziós dalfesztivál (3) experimental (3) fatal (3) fatal error (3) fekete zaj (9) felső tízezer (3) film (6) finnország (4) folk (39) folkmusic (12) folk music (3) főoldal (161) funky (3) Gramofon (91) groove metal (3) grunge (4) hammer (4) hammerworld (6) hardcore (8) heavy metal (6) hip-hop (4) hip hop (3) hódmezővásárhely (3) horváth martina (3) hungarian (8) hungary (9) indie (8) indie rock (4) industrial (4) instrumental (3) interjú (9) interview (5) jazz (4) kátai tamás (10) kies (3) Kino (7) klip (3) knapp oszkár (3) koncert (3) kontraszt (7) lazarvs (3) live (5) Lóca (7) lovecrose (4) lowland fest (3) magyar (14) magyarország (10) makó dávid (3) margaret island (5) math metal (3) megtűrtek (5) melodeath (3) melodic death metal (5) metal (48) metalcore (6) mezolit (4) modern (7) modernmetal (7) modern metal (12) moldva (3) moldvai (4) moldvai csángó (3) music (16) musictunnel (5) musictunnelblog (3) nanana (3) napinépi (6) needless (3) neofolk (5) nép (6) népdal (3) népdalénekes (3) népitititá (5) néptánc (4) népzene (21) nest of plagues (3) nova prospect (3) nuclear blast (4) Otthon (159) pagan (4) paganfolk (3) phrenia (3) platon karataev (6) plazúr (3) Pódium (12) pop (17) popmetal (3) poppunk (5) poprock (5) pop metal (3) pop music (4) pop punk (5) pop rock (5) post (4) post black metal (3) post metal (4) post punk (7) post rock (5) poszt (4) poszt rock (4) power metal (3) progressive (5) progressive metal (5) psychedelic (6) psychedelic rainbow warrior peace force (3) pszichedelikus rock (4) punk (21) punkrock (3) punk rock (5) quiet kid (3) rap (6) rap metal (3) rengeteg (3) road (3) rock (39) rock n roll (5) róka hasa rádió (3) season of mist (4) shell beach (3) sludge (3) sludge metal (3) sokat (3) stoner (4) stoner metal (3) symphonicmetal (3) synth (3) synthpop (3) szalai anna (4) szeged (6) szégyen kazetták (3) szellem (4) szellem zenekar (3) szóltak (3) Társalgó (41) techno (8) the devils trade (4) thrash metal (10) thy catafalque (8) tiansen (3) trap (3) trillion (3) tunnel (5) úrfi (3) useme (4) után (3) vadak (3) varkocs (3) vhk (3) vihar (3) vihar után (3) világzene (10) world (4) worldmusic (6) world music (4) zene (8)
süti beállítások módosítása