Omega Diatribe - Metanoia (2020)

Album: Metanoia

Előadó: Omega Diatribe

Megjelenési ideje:

Európa: Szeptember 4.
Egyesült Királyság:  Szeptember 4.
Japán:  Szeptember 11.
Egyesül Államok: Szeptember 11.

Kiadó: Metal Scrap Records

Származás: Magyarország

[ Az albumról és sok egyéb másról nem olyan régen már mesélt nekünk a banda; interjúnkat itt olvashatjátok! ]

omega_diatribe_metanoia_2020.jpg

Sejtettem, de mégse voltam benne teljesen biztos, hogy ennyire el fog kapni a 8 éve tevékenykedő Omega Diatribe új, - kevesebb, mint – egy hét múlva megjelenő nagylemeze, a Metanoia. Az új trackek, szám szerint 10 (köztük egy átvezetővel és egy outro-val), lazán és akarva-akaratlanul is derékból headbangelésre késztettek a különböző közösségi járatokon. Természetesen a szájmaszk fent maradt, alatta pedig szépen elméláztam az új számokra, melyek közül néhányra egyértelműen rányomta a pandémia és az egyéb jelenkori események a bélyegüket. Persze nem kell megijedni, közel sem egy COVID-konceptlemezről van itt szó. No de erről majd később.

A srácok elmondása szerint is érzékelhető néhány muzikális változás a zenéjükben, de az új ösvényekre tévedve is megtartották markáns hangzásvilágukat. Apropó hangzás… Ami elsőre feltűnt, az pontosan az volt, hogy milyen kegyetlenül jól szól ez a lemez! Jók az arányok, nagyon jól kijön a basszus és a mélyre hangolt gitárok, de nem zavaróan, nem nyomják el a dobot, az esetleges effekteket és egyéb hangszereket, az ének pedig megfelelően belesimul a hangképbe. Nemhiába, na, hiszen olyan emberek dolgoztak azon, hogy így szóljon ez a korong, mint Diószegi Kiki (Down for Whatever) vagy a gitáros/zenekarvezető, Hájer Gergő. Ja, meg Jens Bogren

Ahogy említettem, teljesen Omega Diatribe-os maradt az összkép, még ha az új ösvényeket elkezdték is kitaposni, ám, ahogy többszöri meghallgatás során érzékeltem, valamennyire óvatosan. Megindult a tiszta ének használata, hol a refréneket segítve, hol pedig enyhébb aláfestésként. Itt mindenféleképp kiemelném az első nótaként megismert Parallel-t, mely egyértelműen felvonultatja a mai OD újabb stíluselemeit. Érdekes gag, hogy a szám második felében hallható, atmoszférikus, megnyugvós, tapsos rész utáni, tisztán énekelt „I see you” sorok térnek vissza a Parallel-t követő Death Touch középrészében is, igaz, más ritmikával, kissé más dallammal, más tartalommal. Valakinek persze ez az ismétlődés negatív elem lehet, nálam ez betalált. Anneke van Giersbergen progresszív metal formációjának, a Vuur-nak eddig egyetlen megjelent lemezét, az In this Moment We Are Free – Cities-t juttatta eszembe, ahol minden szám egyes versszakaiban hallhatjuk más-más módon beépítve az album címének első felét.

Még kicsit az éneknél maradva, a Sleepless-ből ismert Lucsányi Milán ezen a lemezen is nagyon kitesz magáért, a lehetőségekhez mérten pedig talán az eddigieknél is változatosabban énekel. Itt említeném például a második track-et, a Grinder Of Self-et. Alapból néhány számban a tiszta énekének baljós hangulata, ha tartalmilag nem is, légkörében felidézi bennem a korábbi énekes szövegeinek sci-fi feelingjét, ám ezen túl például a fent említett nótában még egy sajátos, enyhén nu-metal-os ízt is kapunk, de direkt nem mondok olyan csapatokat, melyek eszembe jutottak róluk. Sokkal inkább az számít, hogy mennyire elkaptak ezek a hangulatok.

Ahogy említettem, a zenei teljesítmény magas és muzikális szempontból minden számban lehet fellelni apró finomságokat. Ilyen lehet például a nem megszokott módú szólózás (Grinder Of Self, Parallel) vagy az atmoszférikus, csupán csak enyhén torzított gitárokra, valamint leginkább zongorára (!!!) épülő (egyébként aláfestésnek egy megszokott, sistergős esőhangot kapott) outro, a Long, de be is fejezem a sort, hiszen több oldalt írhatnék az ilyen klassz nüánszokkal tele. 

Sokkal inkább kiemelném azokat a momentumokat, amire elkerekedett szemmel kaptam fel a fejemet, ezek pedig leginkább az album második, repülősebb, kísérletezősebb, számomra változatosabb részében sorakoznak, az Isolation prelude-jellegű számtól egészen az előbb megemlített Long levezetőig. A jelenkori eseményekre, a vírushelyzetre reagál, de ennél sokkal messzebbre is elmutat az Isolation vagy a későbbi Coronal Mass Ejection. Érdekes, hogy nem ezek a számok kerültek összekötésre, hiszen az Isolation-t a masszív, páratlan grindolással indító Global Fire követi. Utóbbi az egyik legmasszívabb bólogatósdi a lemezen, ráadásul kivételesen fontos mondanivalóval bír, egyszerre visszatekintve a múltba, üzenve a jelennek és tartva a jövőtől. Az ezt követő címadó annak ellenére a legsúlyosabb, hogy a banda vonatkozásában az egyik leglassúbb tételről beszélhetünk. Az ijesztő suttogás egy olyan megkapó és rögtön megragadó gitármenetre kúszik rá, mely kisebb megszakításokkal a szám végéig kitart. Itt is változatos az ének, ráadásul itt kapjuk talán a legtöbb tiszta dalolást is.

Hangulatilag komoly az ellentét a Metanoia és az az utáni, talán a legrövidebb nótának számító, pisztolylövéssel induló, komoly hardcore-izű Mirror Neuron között. Utóbbi a nóta második felére belassul és egy groove-olásos segélykiáltásba csap át.  A legepikusabb hangulatot, egyben legharagosabb atmoszférát, valamint legváltozatosabb ritmikát az utolsó „teljes értékű” szám, a Coronal Mass Ejection kapta, melynek végén egy ismerős beszédet / rádióbeszédet hallhatunk, mely visszautal az Isolation track-re. Ha valaki megkérne, hogy néhány számmal mutassam meg neki, hogy milyen is és miért is értékes a mai Omega Diatribe, akkor én biztosan a Globel Fire – Metanoia – Coronal Mass Ejection triumvirátust füleltetném meg vele.

Egy kőkemény feszültség levezetést és egyben elgondolkodtatást is fog kapni a nagyközönség az új, modern, technikás lemez, a hamarosan megjelenő Metanoia képében. Az OD berkein belül tényleg változatos anyagról beszélhetünk. Nekem az a véleményem, hogy, ha legközelebb még bátrabban indulnak meg a fent említett új ösvényeken, ha a lehetőségekhez és adottságokhoz mértem még színesebben használják az éneket, ha a megjelenő új stíluselemek felé szélsőségesen, de minimum jobban elmennek, akkor a lenti pontszám, ez az erős 8-as simán lehet 9-es vagy 10-es is. Lényeg, mi lényeg, ha egy kellemeset akartok bólogatni a villamosokon vagy, ha csak egyszerűen hátast dobnátok és eltátanátok a szátokat valahol útközben, akkor mindenféleképp toljátok be a Metanoia-t. Meg lesz az eredménye. 

Pontozás: 8/10

Írta: eNVé

Omega Diatribe elérhetőségek:

 Honlap - YouTube - Facebook - Instagram - Twitter - Soundcloud - Spotify - Bancamp - Merch

Facebook oldalunk

Mi is a MusicTunnel?

A MusicTunnel egy zenei webzine hazai és külföldi zenészekről, zenekarokról. Egy jó kis úszás a zenei stíluskavalkádok tengerében, kompromisszumoktól, kötöttségektől mentesen, falak és határok nélkül.

Címkék

2020 (18) 2021 (22) 2022 (18) 2023 (9) 2024 (7) 30y (5) acoustic (3) ahriman (3) akusztikus (3) akvárium klub (3) alter (4) alternatív (18) alternative (8) alternative pop (3) alternative rock (10) alternatívrock (7) alternatív rock (7) ambient (6) ambient folk (3) apey (6) április (3) atmospheric black metal (3) atrox trauma (4) autentikus (3) avantgarde (6) aws (3) Az Elmélkedés Színtere (7) Az Események Színtere (14) A beszélgetések színtere (44) a dal (3) A Figyelés Színtere (7) A Hallgatás Színtere (97) a hónap 12 dala (20) bakos attila (3) BÁL (3) balaton (3) barba negra (3) black (3) blackmetal (3) black metal (24) blahalouisiana (4) blues (3) bohemian betyars (3) bordó sárkány (3) boru (3) budapest (6) budapest park (3) country (3) csángó (4) cz k sebő (3) dalpremier (3) dark synth (3) deathcore (4) death metal (16) devil (3) doom (5) doom metal (9) doromb (4) dürer (3) dürerkert (4) dürer kert (5) dvvad (3) edge records (3) ék (3) electronic (16) entrópia architektúra (3) error (3) ethno (3) eurovíziós dalfesztivál (3) experimental (3) fatal (3) fatal error (3) fekete zaj (9) felső tízezer (3) film (6) finnország (4) folk (39) folkmusic (12) folk music (3) főoldal (166) funky (3) gire (3) Gramofon (94) groove metal (3) grunge (4) hammer (4) hammerworld (6) hardcore (8) heavy metal (6) hip-hop (4) hip hop (3) hódmezővásárhely (3) horváth martina (3) hungarian (8) hungary (9) indie (8) indie rock (4) industrial (4) instrumental (3) interjú (9) interview (5) jazz (4) kátai tamás (10) kies (3) Kino (7) klip (3) knapp oszkár (3) koncert (3) kontraszt (7) lazarvs (3) live (5) Lóca (7) lovecrose (4) lowland fest (3) magyar (14) magyarország (10) makó (3) makó dávid (3) margaret island (5) math metal (3) megtűrtek (5) melodeath (3) melodic death metal (5) metal (49) metalcore (6) mezolit (4) modern (7) modernmetal (7) modern metal (12) moldva (3) moldvai (4) moldvai csángó (3) music (16) musictunnel (5) musictunnelblog (3) nanana (3) napinépi (6) needless (3) neofolk (5) nép (6) népdal (3) népdalénekes (3) népitititá (5) néptánc (4) népzene (21) nest of plagues (3) nova prospect (3) nuclear blast (4) Otthon (164) pagan (4) paganfolk (3) phrenia (3) platon karataev (6) plazúr (3) Pódium (14) pop (17) popmetal (3) poppunk (5) poprock (5) pop metal (3) pop music (4) pop punk (5) pop rock (5) post (4) post black metal (3) post metal (4) post punk (7) post rock (5) poszt (4) poszt rock (4) power metal (3) progressive (5) progressive metal (5) psychedelic (6) psychedelic rainbow warrior peace force (3) pszichedelikus rock (4) punk (21) punkrock (3) punk rock (5) quiet kid (3) rap (6) rap metal (3) rengeteg (4) road (4) rock (39) rock n roll (5) róka hasa rádió (3) season of mist (4) shell beach (3) sludge (3) sludge metal (3) sokat (3) Somos Péter (3) stoner (4) stoner metal (3) symphonicmetal (3) synth (3) synthpop (3) szalai anna (4) szeged (6) szégyen kazetták (3) szellem (4) szellem zenekar (3) szóltak (3) Társalgó (41) techno (8) téveszme (3) the devils trade (4) thrash metal (10) thy catafalque (9) tiansen (3) trade (3) trap (3) trillion (3) tunnel (5) úrfi (3) useme (4) után (3) vadak (3) varkocs (3) vhk (3) vihar (3) vihar után (3) világzene (10) world (4) worldmusic (6) world music (4) zene (8)
süti beállítások módosítása